Elektrikli araba mı? Hibrit araba mı? Hangisini tercih ederdiniz? Neden?

Sota Çevrimdışı

Sota 

Root
6 Mar 2016
19,799
Mayıs kredi kampanyası ile TOGG alarak elektirkli araç maceramı sonlandırmış bulunuyorum arkadaşlar ufak tefek yazılım sorunları hariç memnunum hatta uzun yol da yaptım istanbuldan ankara oradan afyon ertesi gün afyon istanbul çok konforlu bir araç bu kadar iyi olacağını tahmin etmemiştim
Hayırlı olsun güle güle kullanın. Kullandıkça yeni bir başlık altında tecrübelerinizi bekleriz.

Uzun yolda Şarj konusunda sorun yaşadınız mi.?
Geçenler de iki kafadar arkadaşları için Şarj alanını işgal etmişlerdi. Gelen aracı engelliyorlardı.

Umarım böyle manyak tiplere denk gelmezsin.
 
S Çevrimdışı

sadays

Aktif Üye
26 Eyl 2020
264
55
Standart menziller sıkıntı yaşayabilir ben V2 uzun menzil aldım WLTP'si 523 km (şehir içinde yakalıyor ama şehirlerarası özellikle otoban hızları 250-260 maksimum)

Piller doğası gereği 20-80 aralığında şarj edilmek zorunda yoksa pil döngüleri nmc için 1000den 600e lfp için 3000den 1500-2000 çevrime kadar düşüyor ama uzun yol olunca mecbur %100 şarjla çıktım yola 130-140 highwayde şarj istasyonu çok fazla bayramda bile bomboştu istasyonlar ben de hiç zorlanmadım yarım saat sonra tekrar 140-150 ankaraya ulaştım annemin evin karşısında vega avm var otopark katında zes ve astor şarj vardı astorda tekrar doldurdum yarım saat oradan afyona doğru yola çıktım annem ve kız kardeşimle 2 çocuğu valizler filan klima hep açık sivrihisar baba osman tesislerinde neva ve astor şarj vardı bu sefer nevada şarj ettim sonra afyon çay ilçesine geldim dönüşte rotayı afyon üzerinden değil eskişehir üzerinden çizdi bozöyükte köfteci yusufta ve karşısındaki sarar tesisleri şarj istasyonu bir sürü ama baktım menzil oraya yetmiyor emridağında çıldır beton fabrikasının bahçesinde e-şarj vardı 15-20 kw doldurup devam ettim bozöyükte yine şarj ettim sonra istanbul yolunda bercestede böylece eve kadar geldim

bir yandan molalar dikkat dağınıklığını engellemek açısından iyi de oluyor yer gök şarj istasyonu dolmuş ben bunu gördüm yani elektrikli ile uzun yol perişanlık diyen yalan söyler 15er dakikalık molalar ile her yere gidersiniz voltla lixhium ve abrp var rota programları bunlar şarj istasyonlarını işaretliyor rotan üzerindeki ayrıca epdk'nın şarj-tr programı var bu firmalar her kurdukları istasyonu epdkya bildirmek zorunda olduklarından bu programdan da bakabiliyorsun

tek sıkıntısı ortak bir program yok her şarj firmasının kendi programını kuracaksın adres fatura bilgileri arçaç bilgileri kullanıcı adı şifre kredi kartı gir adamı bezdiriyor şu anda cep telefonumda 44 tane program kurulu daha da olmayan var düşün artık
 
S Çevrimdışı

Sezgin Ulu

Yeni Üye
25 Haz 2024
1
33
Elektrikli araba ile hibrit araba arasındaki fark nedir, ikisi de elektrikli olmuyor mu? Ben de toyota corollanın hibrit modelini araştırıyordum buraya denk gelmem çok iyi oldu Yakıt tasarrufu çok iyi diyorlar onun için biraz daha yakınım. Bu konu hakkında bilgi verecek olursa sevinirim.
 
Samurai Çevrimdışı

Samurai 

Moderatör
3 Ağu 2021
2,735
40
Okurken bile içim acıdı, Allah elektrikli otomobil sahiplerine Hz. Eyüp sabrı versin inşallah.

Ben arabayı rahatlık ve keyif için alıyorum, muhasebeci gibi hesap kitap yapmak için değil. Bataryayı 20-80 aralığında tutma stresi, yolda menzil ve şarj istasyonu hesaplama stresi beni bozar. 2 yıl sonra bataryanın döngüsü bitecek, bitmese bile performansı düşecek sonra hop 5.000 USD, 7.000 USD artık her neyse yeni batarya için masraf yap. Bırak bir de sanayiye de götüremezsin, mecburen servisine gidecen.

Altın çağını yaşayan, az yakan çok kaçan, Ajda Pekkan gibi uzun ömürlü, katır gibi sağlam turbo dizel araçlar varken elektrikli çok fantezi benim için.
 
S Çevrimdışı

sadays

Aktif Üye
26 Eyl 2020
264
55
benim arkadaşta quatro 3000 motor audio var uçma kaçma işi elektriklilerin yanında hikaye geçen yolda dalga geçti elektirklinin birisi diyordu :sirit

Elektrikli araba ile hibrit araba arasındaki fark nedir, ikisi de elektrikli olmuyor mu? Ben de toyota corollanın hibrit modelini araştırıyordum buraya denk gelmem çok iyi oldu Yakıt tasarrufu çok iyi diyorlar onun için biraz daha yakınım. Bu konu hakkında bilgi verecek olursa sevinirim.
Kardeş elektrikliler sadece pilden güç alıyor hibritler 2ye ayrılıyor senin almayı düşündüğün normal hibritler bir plug-in hibrit dediğimiz pili elektrikliler gibi şarj istasyonlarında şarj edilenler (byd seal-u dmi mesela) toyota corolla hibriti ofiste kullandık çalışanlarımız için tasarruflu şehiriçinde ama konforun ksı yok bir kere elemanla uzun yol yaptık yorgunluktan 2 gün yattım bunu hesaba kat yani
 
Son düzenleme:
Samurai Çevrimdışı

Samurai 

Moderatör
3 Ağu 2021
2,735
40
benim arkadaşta quatro 3000 motor audio var uçma kaçma işi elektriklilerin yanında hikaye geçen yolda dalga geçti elektirklinin birisi diyordu :sirit
Tam olarak anlayamadın abi, sana şöyle kısaca izah edeyim 🙂

Peugeot 207 1.6 HDI ile Bursa'dan bir çıktım, 11 saatte Urfa-Viranşehir'e (1.300 küsür km) vardım. Otobanda ibre 180'in altına hiç düşmedi, normal yollarda da 150 altına pek inmedim ve sadece 1 yerde mola verip yemek yedik + 1 benzinlikte de yakıt almak için durduk. 100 km'de ortalama 6 litre mazot tüketti. Otobanda zaman zaman 200 km üzeri hızlara çıktım. Ki benim araba biraz eski, beygir gücü yüksek değil ve 5 ileri vitesli. Daha yeni bir dizel araç olsa, 6-7 ileri vites olsa yakıt tüketimi 5 litreye kadar düşer ve daha uzun menzil gidebilir.

Elektrikli araç ile bırakın sürekli 180 ile gitmeyi, 150 ile km hızla gitsen dahi batarya en fazla 300 km dayanır. Yani 1.300 km yolu gitmek için en az 3-4 kez şarj istasyonunda durman lazım, bu bir.

İkincisi, elektrikli araç teknolojisi henüz soru işareti. Yük altında bataryanın nasıl performans sergileyeceği muamma. Dizel motor için katır tanımını yaparken bunu kast etmiştim aslında. Benim araç ile ben burdan çıkarım, istersem 3.000 km boyunca motoru hiç durdurmadan (yakıt molası hariç) duble gaz gidebilirim. Ama elektrikli araç ile 5 saat boyunca 150 km hız ile sabit gidince kısa veya uzun vadede ne olacağını bilmiyoruz.

Güneş paneli falan olsa o zaman tatlı olurdu.
 
G Çevrimdışı

gulnare

Aktif Üye
25 Şub 2019
71
41
Bence artık tamamen elektrikli modeller düşünmek lazım. Katı yakıt devri kapandı. Hibrit modelde 2 sistemin birleştirilmesi üzerine kurulu bir sistem olduğundan uzun kullanım sonucunda arıza ihtimali daha çok artıyor.
En basitinden bahçede kullandığımız budama makasından turunda hızar kadar artık herşey elektirikliye döndü. Çok ağır işlerde sadece benzinli motoru kullanıyoruz.
 
Samurai Çevrimdışı

Samurai 

Moderatör
3 Ağu 2021
2,735
40
Bence artık tamamen elektrikli modeller düşünmek lazım. Katı yakıt devri kapandı. Hibrit modelde 2 sistemin birleştirilmesi üzerine kurulu bir sistem olduğundan uzun kullanım sonucunda arıza ihtimali daha çok artıyor.
En basitinden bahçede kullandığımız budama makasından turunda hızar kadar artık herşey elektirikliye döndü. Çok ağır işlerde sadece benzinli motoru kullanıyoruz.
Katı yakıt devri en az 20-30 yıl daha kapanmaz. Kocaman uçağı sadece elektrik motorlarına güvenerek uçuramazsınız, uçursanız bile yeterli menzile ulaşamazsınız, ulaşsanız bile elektrik motoruna güvenip o uçağa binmek şimdilik yürek ister. Uçağı geçtim Drone bile hatta oyuncağı bile uçuramıyorsunuz.

Arabayı geçtim elektrik motorları elektrikli bisikletlerde bile istenilen menzil ve gücü vermiyor. Taşımacılık sektöründe de kısa vadede hiçbir firma elektrikli araç işine girmez yani nakliye işlemleri de fosil yakıtlı araçlardan devam eder. Yani küresel ölçekte ticaretin de uzun bir süre daha normal araçlar ile devam edeceği anlamına gelir.
 
Ömer Çolak Çevrimdışı

Ömer Çolak 

Süper Üye
17 Tem 2021
1,051
29
Tam olarak anlayamadın abi, sana şöyle kısaca izah edeyim 🙂

Peugeot 207 1.6 HDI ile Bursa'dan bir çıktım, 11 saatte Urfa-Viranşehir'e (1.300 küsür km) vardım. Otobanda ibre 180'in altına hiç düşmedi, normal yollarda da 150 altına pek inmedim ve sadece 1 yerde mola verip yemek yedik + 1 benzinlikte de yakıt almak için durduk. 100 km'de ortalama 6 litre mazot tüketti. Otobanda zaman zaman 200 km üzeri hızlara çıktım. Ki benim araba biraz eski, beygir gücü yüksek değil ve 5 ileri vitesli. Daha yeni bir dizel araç olsa, 6-7 ileri vites olsa yakıt tüketimi 5 litreye kadar düşer ve daha uzun menzil gidebilir.

Elektrikli araç ile bırakın sürekli 180 ile gitmeyi, 150 ile km hızla gitsen dahi batarya en fazla 300 km dayanır. Yani 1.300 km yolu gitmek için en az 3-4 kez şarj istasyonunda durman lazım, bu bir.

İkincisi, elektrikli araç teknolojisi henüz soru işareti. Yük altında bataryanın nasıl performans sergileyeceği muamma. Dizel motor için katır tanımını yaparken bunu kast etmiştim aslında. Benim araç ile ben burdan çıkarım, istersem 3.000 km boyunca motoru hiç durdurmadan (yakıt molası hariç) duble gaz gidebilirim. Ama elektrikli araç ile 5 saat boyunca 150 km hız ile sabit gidince kısa veya uzun vadede ne olacağını bilmiyoruz.

Güneş paneli falan olsa o zaman tatlı olurdu.
Elektrikli araçlar herkes için demek zaten yanlış olur. Sizin kullanım tipiniz için ben mesela 8 veya 9 ileri vitesli turboşarjlı modelleri öneririm. Turboşarjlılara düzgün lpg olmadığı için de tabiki dizel. Gelelim görelim ki dizelin geçen yılki pazar payı %20'ydi ve her yıl giderek azalıyor.

Yani "bana uymuyor" olayı mantıklı fakat çoğunluğa uymadığını iddia ederek mantıksız olduğunu ima etmek bence mantıksız.

Siz 1300km'yi 11 saatte yapmışsınız. Ben şu an Antalya'da oturuyorum ve memleketim Düzce tam 646km. Maps yaklaşık 7 saatlik rota gösteriyor. Babanemin cenazesine 8 saatte gitmem haricinde henüz hiç 10 saatten erken gitmedim.

Şu şekilde gidersem;
Antalya
Afyon Afium AVM (45dk)
(281km, 3 saat 30 dakika) Yol sonrası yemeği çok severim ve "Burger Yiyelim" adında çok sevdiğimiz bir fastfoodcu var.
Sera Kütahya AVM (15dk) (90km, 1 saat 0 dakika) İçecek ve WC
Düzce (279km, 3 saat 10 dakika)
Toplam 9 saat kadar sürüyor ve kesinlikle şarj için mola yok. Ancak söylediğim gibi hiç 10 saatten erken gitmedim. Babanemin cenazesi için bile yolda yakıt için durduğumda 20 dakikadan fazla zaman harcadım. Üzerine bir 15 dakika daha harcasam zaten elektrikli aracın şarjı fulleniyor.

Ben fosil yakıtlı otomobil kullandığım halde durmuyorum direksiyonda o kadar uzun süre. Dolayısıyla elektrikli araç bana fazlasıyla uygun. Kaldı ki ilaç mümessili bir youtuber var adını unuttum, bir seferde 1500km civarı yolu yine Tesla ile alıyor ve bu durumdan çok memnun. En çok akıllı şerit takip ve araçtaki kamp modu sebebiyle memnun. Ki kağıt üstünde bu otomobil ona pek uygun değil.

Elektrikli otomobilin geleceğinin çok güçlü olduğu çok açık. Bataryalar da oldukça hızlı gelişiyor. Elektrikli araç kullanan birinin sabıra kolay kolay ihtiyacı olmuyor gördüğüm kadarıyla.

Eşimle ben de sık sık yakın çevrede 2-3 günlük kampa gidiyoruz. Çoğu zaman otomobilde sabahlıyoruz ancak bizim aracımızda sabahlayabilmek için ıssız ve yüksek serin bir yer bulmak zorundayız. Kışın da motor çalışır vaziyette uyumak zorundayız. Sırf kamp modu ve arka koltuklar yattığında düz zemin oluşturması için 2025 hedefimizde Tesla Model Y almak var. En uzak tatil destinasyonumuz olan datça 400km zaten ki daha uzun da olsa bu kadar çok şarj ağı varken ve 2-3 saatte bir mola vermeyi sevdiğimden hiç problem değil.

Ayrıca road tripte yüksek hız mı yapılır yahu 🤣 Sırf yüksek hıza çıkmamak için kuzeyde otobanlara çıkmıyorum ben. 110~120 gayet ideal hızlar. Normal otomobil de zaten 110+'da çok yakmaya başlıyor. Yakıt tüketimi 100km+'da hızın küpü ile orantılı fosil yakıtlı araçlarda. Yani 100 ile 200 arasında 2^3=8 kat tüketim farkı var. Elektrikli araçlarda ise karesi ile orantılı ve 100 ile 200 arasında 2^2=4 kat tüketim farkı var. Henüz 10 yaşlarında olan bu teknolojinin bir 10 yıl sonra ne seviyelerde olacağını ön görmek hiç zor değil bana kalırsa.

Bunlara da ek olarak elektrikli otomobiller bugün tek vitesli. Ancak iki vitesli premium versiyonları da mevcut. Sanırım Taycan buna bir örnek. Elektrikli motorlar 5000 devire kadar maksimum tork verebiliyor ve bu tork süper otomobillerin torkları seviyesinde. Toplamda da 20.000 devir çeviriyor. 100kmh ile giderken yaklaşık 10.000 devirde dönüyor. Yakında arka motorları böyle 1 oranlı, ön motorları da 3 oranlı yapıp 120'ye kadar maksimum tork ile maksimum devir gibi küçük düzenlemeler gelecek.

Bugün sırf algılar kırılsın diye LFP yerine NMC bataryalar koyuyorlar %20 kadar daha uzun menzil versin diye ve onu da günlük kullanımda %80'e kadar şarj edin diyorlar. Döngü ömrü 1000'e çıkıyor sadece. Bunun yerine LFP kullanıldığında hem %80 şarj kısıtı kalmıyor, döngü ömrü 3000 ile başlıyor ve yine %10'un altına düşmeyip %90 üzerine çıkarmayarak kullanıldığında döngü ömrü 5000 seviyelerine ulaşıyor. Bu da 2 milyon kilometre gibi bir ömür veriyor pile ki bunun yarısı bile fazlasıyla yeterli.

Keza yine o algılar için kalkış torkunu ve devirlenmeyi maksimumda tutacak 1x oranlı çevrimde ısrarcılar. Bunun yerine 2x oran bile kullanılsa tork yarıya düşer ama yine sıradan 2 litre motorlu bir otomobilden daha güçlü olur. Bunlar zamanla pazar payı arttıkça olacak şeyler.

Ki pazar payı da ciddi bir hızla artıyor. Geçen yıl dizeller %20 satarken elektrikliler %16 sattı.
 
S Çevrimdışı

sadays

Aktif Üye
26 Eyl 2020
264
55
Tam olarak anlayamadın abi, sana şöyle kısaca izah edeyim 🙂

Peugeot 207 1.6 HDI ile Bursa'dan bir çıktım, 11 saatte Urfa-Viranşehir'e (1.300 küsür km) vardım. Otobanda ibre 180'in altına hiç düşmedi, normal yollarda da 150 altına pek inmedim ve sadece 1 yerde mola verip yemek yedik + 1 benzinlikte de yakıt almak için durduk. 100 km'de ortalama 6 litre mazot tüketti. Otobanda zaman zaman 200 km üzeri hızlara çıktım. Ki benim araba biraz eski, beygir gücü yüksek değil ve 5 ileri vitesli. Daha yeni bir dizel araç olsa, 6-7 ileri vites olsa yakıt tüketimi 5 litreye kadar düşer ve daha uzun menzil gidebilir.

Elektrikli araç ile bırakın sürekli 180 ile gitmeyi, 150 ile km hızla gitsen dahi batarya en fazla 300 km dayanır. Yani 1.300 km yolu gitmek için en az 3-4 kez şarj istasyonunda durman lazım, bu bir.

İkincisi, elektrikli araç teknolojisi henüz soru işareti. Yük altında bataryanın nasıl performans sergileyeceği muamma. Dizel motor için katır tanımını yaparken bunu kast etmiştim aslında. Benim araç ile ben burdan çıkarım, istersem 3.000 km boyunca motoru hiç durdurmadan (yakıt molası hariç) duble gaz gidebilirim. Ama elektrikli araç ile 5 saat boyunca 150 km hız ile sabit gidince kısa veya uzun vadede ne olacağını bilmiyoruz.

Güneş paneli falan olsa o zaman tatlı olurdu.
eyvallah orası öyle basar giderim arkadaş arabası değil maalesef elektrikliler
 
Samurai Çevrimdışı

Samurai 

Moderatör
3 Ağu 2021
2,735
40
Elektrikli araçlar herkes için demek zaten yanlış olur. Sizin kullanım tipiniz için ben mesela 8 veya 9 ileri vitesli turboşarjlı modelleri öneririm. Turboşarjlılara düzgün lpg olmadığı için de tabiki dizel.
Bir aralar turbo benzinli düşünüyordum fakat eskisi kadar sıcak değilim. Çünkü bu motorların hepsi dizeller gibi düşük devirlerde güç vermiyor, alt devirler çok canlı değil. Bu da daha yüksek yakıt tüketimi ve dizellere göre biraz daha yavaş ara hızlanma hissi demek. Piyasadaki tüm benzinli+turbo'lu motorlarda kompresör (supercharger) yok.

Gelelim görelim ki dizelin geçen yılki pazar payı %20'ydi ve her yıl giderek azalıyor.
Evet, trend benzin+turbo ve elektrikli araçlara doğru kayıyor. Renault bile Megane haricinde neredeyse hiç dizel seçeneği sunmuyor. Aynı şekilde Fiat da öyle.

Yani "bana uymuyor" olayı mantıklı fakat çoğunluğa uymadığını iddia ederek mantıksız olduğunu ima etmek bence mantıksız.
Dizellerin pazar payının düşmesi ve elektrikli araçların pazar payının artmasından, elektrikli araçların çoğunluk için daha mantıklı olduğunu mu anlamamız gerekiyor 🙂

Bence bu önermeden gitmeyelim, çok anlamsız örnekler de verebilirim. Talep başka bir şey, talebin yüksek olmasının bir çok sebebi olabilir. Bir malın çok satılması ve buna bağlı olarak çok arz edilmesi, o malı başlı başına en kalitelisi veya en mantıklı ürün yapmaz. Yollarda Tofaş Şahin de çok var ve zamanında çok satıldı ama bu onu en mantıklı veya en kaliteli araba yapmıyor. Vestel televizyonların çok satılması eşittir en iyi görüntüyü Vestel veriyor demek değil. Sigaranın çok tüketilmesi onu sağlıklı yapmıyor ama bir tiryaki için mantıklı bir tercih olabilir.

Yani şöyle söylim, akıllı saat pazarında da Apple Watch ve Samsung pazar lideridir büyük ihtimalle. Fakat bunun benim için hiçbir anlamı yok. Çünkü ben Garmin kullanıyorum ve dünya genelinde belki Garmin'in 30 katı adette satılan saatler benim ihtiyaçlarıma cevap veremiyor. Yani benim ihtiyaçlarımı çok daha az satılan bir marka karşılıyor. Burada çoğunluk beni temsil etmiyor. Dizelin pazar payının azalması ve elektrikli araçların pazar payının çoğalması da beni temsil etmiyor.

Hızlanma vb. teknik konularda elektrikli araçlar üstün, o konuda zaten bir iddiam yok. Fakat tartışılması gereken başka noktalar da var, şimdi oraya fazla girmeyelim. Mesela elektrikli araçlar ne kadar çevreci tartışılır. Kullanım pratiğindeki olası sorunları zaten önceki mesajımda belirtmiştim.

Şimdilik en büyük dezavantajı yetersiz menzil ve gittikçe eskiyip performansı düşen batarya sorunu. Normal fosil yakıtlı araç ile 20 yıl sonra da 1 depo ile aynı menzili gidersin 50 yıl sonra da. Fakat elektrikli araçta batarya eskidikçe menzil düşecek, menzil düştükçe şarj etme sıklığı yükseleceğinden batarya daha da eskiyecektir. Yani tek şarjda 500 km giden batarya 2 yıl sonra 500 km gitmeyecek, şarj döngüsü yükseldikçe performansı gittikçe kötüleşecektir. İlk aldığınızda 8 saat giden laptop bataryası 3 sene sonra 1 saati doldurursa şanslısınız.
 
Ömer Çolak Çevrimdışı

Ömer Çolak 

Süper Üye
17 Tem 2021
1,051
29
elektrikli araçların çoğunluk için daha mantıklı olduğunu mu anlamamız gerekiyor 🙂
Aslında olabilir bu arada çünkü beyaz yaka yılda 2-3 kere tatile giderken molalarla idare eder ama günlük olarak çok ciddi kâr eder karşılığında 😂

Mavi yakada da aynı durum geçerli. Emekli belki yılda 10-15 kere kullanıp onda da uzun yolda kullanıyordur, ona uzun yol fosillisi daha mantıklı olabilir.

Mümessillik için elektrikli örnek çok olmasına rağmen ben halen emin değilim.

Ezici çoğunluk olmasa da muhtemelen gerçekten çoğunluk için mantıklı bu araçlar 😂

Yani şöyle söylim, akıllı saat pazarında da Apple Watch ve Samsung pazar lideridir büyük ihtimalle. Fakat bunun benim için hiçbir anlamı yok. Çünkü ben Garmin kullanıyorum ve dünya genelinde belki Garmin'in 30 katı adette satılan saatler benim ihtiyaçlarıma cevap veremiyor. Yani benim ihtiyaçlarımı çok daha az satılan bir marka karşılıyor. Burada çoğunluk beni temsil etmiyor. Dizelin pazar payının azalması ve elektrikli araçların pazar payının çoğalması da beni temsil etmiyor.
Bu aslında bence süperspor araçlar için geçerli ve tamamen de katılırım buna. Ancak apple, samsung, huawei örneği bana göre elektrikli, hibrit, fosil örneği gibi birşey olur. Garmin gerçekten sıradan bir spor otomobilden de üstün bir örnek çoğu ürünüyle.


Mesela elektrikli araçlar ne kadar çevreci tartışılır.
Üretim anlamında %30 civarı daha az çevreci fosillilere nazaran ama yeni teknoloji oluşuna bağlanıyor. Bir de Tesla'nın getirmeye çalıştığı daha minimalist tasarımlarla ve teknolojisinin de oturması ile üretim anlamında da daha fazla çevreci olması öngörülüyor. Yakıt ve atık yağ anlamında bugün şu haliyle bile fosillileri geçiyor, gelecekte enerji üretimi temizleştikçe daha da geçeceğini düşünüyorum. Bugünü tartışılır ama yarını güzel gözüküyor.


Şimdilik en büyük dezavantajı yetersiz menzil ve gittikçe eskiyip performansı düşen batarya sorunu. Normal fosil yakıtlı araç ile 20 yıl sonra da 1 depo ile aynı menzili gidersin 50 yıl sonra da. Fakat elektrikli araçta batarya eskidikçe menzil düşecek, menzil düştükçe şarj etme sıklığı yükseleceğinden batarya daha da eskiyecektir. Yani tek şarjda 500 km giden batarya 2 yıl sonra 500 km gitmeyecek, şarj döngüsü yükseldikçe performansı gittikçe kötüleşecektir. İlk aldığınızda 8 saat giden laptop bataryası 3 sene sonra 1 saati doldurursa şanslısınız.
Burada laptop örneği maalesef çok hatalı. Öncelikle güçlü bir laptoptaki %100 şarj ne yazık ki yaklaşık %120'lerde. Planlı eskitmeye giriyor muhtemelen. Ancak Apple'ın mobilleri ve Windows tarafındaki rakip mobilite odaklı laptopları için durum farklı ama yine 3 sene sonra 12 saatten 7 saatlere iniyor.

Babanemim astım nebulizatörü ise her gün şarj edildiği halde 7 yıl batarya performansını kaybetmeden çalıştı ve halen de sorunsuz çalışıyor. O lfp bataryalı.

Yine arkadaşım 3 yıl kadar önce dandik bir elektrikli motora aküsü ile aynı hacimde lfp batarya yaptı ve 3 yıldır 100km'nin üzerinde menzili koruyor. İşe git gel yapıyor her gün 15+15km civarı. Ancak sıfır aldığında 6 ay sonra menzil kaybı oldu.

Elektrikli otomobiller şarj ağı artana kadar menzil takıntısını aşmak için altı üstü %20 daha uzun menzil verebilen lion batarya tercih ettiler. Tabi lfp henüz pek gelişmemişti o zamanlar. Bugün bu değişiyor.

Normal otomobil 20 yıl sonra benim otomobilim (2004 accent) gibi 360.000km odo verisi ile devam edebilir muhtemelen. Bu da bir lfp batarya için 800 döngü falan ediyor. Menzili 400km ise sadece 380'e düşer korumazsanız, korursanız hiç düşmez. Bana göre menzil konusu yavaş yavaş ortadan kalkıyor. Hatta elektrikli araç jargonunda 300km üzeri menzil sınırsız menzildir lafı geçiyor artık.

Uzun lafın kısası planlı eskitmeden korunmayı başardığımız sürece bunların hiçbiri dert değil artık. Ve bu planlı eskitme sürecine girecek otomobillerin üretimini durduran da siz gibi elektrikli araçlara sıcak bakmayan insanlar. Bu bağlamda gerçekten çok faydalısınız ama insan yine de fikrinizi değiştirme içgüdüsü ile hareket ediyor 😂

Muhaliflik çok önemli kesinlikle. Bizim hevesle göremediğimiz bazı önemli kusurlar sizin sayenizde çözülüyor bugünkü araçlarda. Bunlardan en önemlilerinden biri lastiklerdi, diğeri malzeme kalitesi. Bunlara ek araçlar ağır ve piller altta olduğu için yol tutuşları muazzam ama bu muazzamlığın getirdiği güvenle konfora uğraşılmamış süspansiyonlarla geldi ilk araçlar. Yine muhalif eleştiriler bunları düzeltti. Bize kalsa elektrikli motosikletler kadar kalitesiz otomobiller olabilirdi belki de piyasada.

Bu anlamda da öz eleştirimle bitirmiş olayım 😂

Ek olarak bugün Tesla'nın kamp modu ve akıllı şerit takip asistanı dediğim otonom sürüş özellikleri olan benzinli bir otomobil 1.8m'ye satılırsa kesinlikle arada kalırım. Çünkü ben zaten evden çalışıyorum ve emekli gibi kullanıyorum aracı. Sadece gezmek ve keyif için. Haliyle zaten tasarrufa çok ihtiyacım yok. Keza yine haliyle elektrikli aracın ömrü benim ömrümden daha uzun olur benim kullanımımla ancak fosil yakıtlı motorun sesi, güçsüz de olsa o hissi, fabrika esasında eski yapısı falan herkes tarafından sevilir herhalde. Zira bugün klasik otomobil tutkunları var sonuçta.

Şu aşamada 1.8m için Hyundai Ioniq'i fosilliler gibi hissettirdiğinden, TOGG'u servis kalitesinden ve güzelliğinden, Tesla Model Y'yi de teknolojisinden düşünüp gönlümde Ioniq yatarak Model Y'yi alacağım gibi gözüküyor 2025 içerisinde.
 
Sota Çevrimdışı

Sota 

Root
6 Mar 2016
19,799
Elektrikli otomobiller şarj ağı artana kadar menzil takıntısını aşmak için altı üstü %20 daha uzun menzil verebilen lion batarya tercih ettiler. Tabi lfp henüz pek gelişmemişti o zamanlar. Bugün bu değişiyor.
Kontrolmatik firmasının Pomega işletmesinde LFP batarya paketleri üretiliyor. Üretim maliyetleri düştükçe kullanımı iyice yaygınlaşacaktır.

 
Geri
Üst Alt