Adem Helvacı
Süper Üye
- 17 Şub 2017
- 24,294
- 51
Rezerve
Mesela benim tv'nin 15 Şubat 2017'de garantisi devreye girmiş, fikoloji kardeşimiz de baktı, 15 Şubat 2020'de garantisi bitmiş fakat senin de bildiğin gibi benim tv değişti, neden yeni gelenin sevk tarihi garanti başlangıcı olamıyor mesela ben de bunu anlamıyorumRezerve
Kanun böyle ne yazık ki sevgili Özgür.Mesela benim tv'nin 15 Şubat 2017'de garantisi devreye girmiş, fikoloji kardeşimiz de baktı, 15 Şubat 2020'de garantisi bitmiş fakat senin de bildiğin gibi benim tv değişti, neden yeni gelenin sevk tarihi garanti başlangıcı olamıyor mesela ben de bunu anlamıyorum
Öyle olduğunu biliyorum ama çok saçma değil mi birbirinden tamamen bağımsız iki ürün, seri numaraları farklı nasıl olur da tek garanti altında değerlendirilir. Şöyle düşün diyelim ilk tvde bulutlanma var diye değişim talep ediyoruz ama başka hiçbir sıkıntısı yok, garantinin 35.ayında değişim oluyor, yeni gelen tvde diyelim bulutlanma yok ama kronik bir fabrika çıkışı arızası var ve tamir mümkün değil, bu 37.ayda ortaya çıkıyor ve bulutlu tv ile diyelim 6 sene mutlu mesut yaşayacakken 37.ayda bulutsuz ama çalışmayan bir tv ile yüz yüze bakıyoruz nasıl senaryo ama ?Kanun böyle ne yazık ki sevgili Özgür.
İlgili maddede bu kısım özellikle vurgulanmış, değişen ürün garantisi, mevcut ürün garantisi ile aynı haklara sahiptir.
Sebebi ne biliyormusun?Öyle olduğunu biliyorum ama çok saçma değil mi birbirinden tamamen bağımsız iki ürün, seri numaraları farklı nasıl olur da tek garanti altında değerlendirilir. Şöyle düşün diyelim ilk tvde bulutlanma var diye değişim talep ediyoruz ama başka hiçbir sıkıntısı yok, garantinin 35.ayında değişim oluyor, yeni gelen tvde diyelim bulutlanma yok ama kronik bir fabrika çıkışı arızası var ve tamir mümkün değil, bu 37.ayda ortaya çıkıyor ve bulutlu tv ile diyelim 6 sene mutlu mesut yaşayacakken 37.ayda bulutsuz ama çalışmayan bir tv ile yüz yüze bakıyoruz nasıl senaryo ama ?
Başlığı hatırlıyorum, zaten vestel garanti vereceğine basit bir şeye bile bu kadar ayrıntılı cevap veren sizler gibi dostların olması daha güven verici ama gene de benim senaryoma özel bir cevabın varsa duymak isterim, çok nadir gerçekleşir ama bence mahkemeden tüketici lehine de karar çıkabilir.Sebebi ne biliyormusun?
Hatırlar mısın yıllar önce DH de bir başlık açmıştım. Başlık ; Garanti verilir mi Alınır mı? sorusunu içerirdi.
Hatta Can abi şikayet edip o başlığı kaldırtmıştı
Birçok insan bu verme alma olayını farklı algılasa da aslında garanti olgusu parası tüketici tarafından ödenerek satın alınan bir hizmettir.
Yani aslında halk arasında ''Aaabi adamlar 7 yıl garanti veriyormuş'' derken, bunun bedelinin kendisine yansıtıldığından haberi de olmuyor çok fazla. Aslında garanti verilmiyor,, Satın alınıyor.
''Ben bir para ödemedim'' diyebilirsin (Senin bildiğini biliyorum ama genele yazıyorum) aslında üretim maliyetleri esasına göre bir malı size pazara sunmadan evvel ileride doğabilecek arızalara verilecek servis hizmetlerinden, montaja hizmetine kadar tüm maliyetler tablo halinde dökülür ve ürünün satış bedeli o doğrultuda belirlenir. GARANTİ de bu bedelin içerisindedir.
İki yıl garantili ürünlerin daha ekonomik olmasının nedeni de bu dur.
Mesela mal aynı mal olmasına rağmen, aynı mala VESTEL diyerek nakliye+montaj hizmetini ücretsiz sağlayıp bir de 3 yıl garanti verip 3000tl ye sattığı malı, Nakliye ve montaj hizmetlerine karışmayarak, garanti süresini de iki yıl ile sınırlı tutarak 2700tl ye satılmasının mantıklı açıklaması da bu dur.
Yani ileride çıkabilecek olası sorunların bedeli peşin olarak zaten tahsil ediliyor.
OLASI adı altında değerlendirilen bu hizmet, eğer ürün hiç sorun çıkarmaz ise üreticiye kâr olarak kalır ancak öte yandan 2 yılda yedi kere hizmet alan vatandaşın işlemleri için harcanan bedel de bu şekilde amortise edilmiş olur.
Yani neticede siz malı alırken hizmeti de satın alıyorsunuz, malı nasıl bir ürün olarak satın aldıysanız, hizmeti de o süre için satın almış oluyorsunuz.
Saçma olduğunu biliyorum ve benim de belli aralıklarla ''Tüketiciyi koruması gereken kanunun bazı maddeleri üreticiyi koruyor'' diye yazmamın nedeni de bu zaten
Emek vermişsin eline sağlık hocam?Kanun böyle ne yazık ki sevgili Özgür.
İlgili maddede bu kısım özellikle vurgulanmış, değişen ürün garantisi, mevcut ürün garantisi ile aynı haklara sahiptir.
Garanti Belge Yönetmeliği Madde 10, bölüm 1
Garanti uygulaması sırasında değiştirilen malın garanti süresi, satın alınan malın kalan garanti süresi ile sınırlıdır.
O halde şöyle kelime kelime üzerinden bir daha geçelim bakalım değişik bir şey çıkarabniliriz belkigene de benim senaryoma özel bir cevabın varsa duymak isterim, çok nadir gerçekleşir ama bence mahkemeden tüketici lehine de karar çıkabilir.
İşte aradığım cevap yemişim vestelini Samsungunu bize biz yeteriz be abim ?O halde şöyle kelime kelime üzerinden bir daha geçelim bakalım değişik bir şey çıkarabniliriz belki
Şöyle düşün diyelim ilk tvde bulutlanma var diye değişim talep ediyoruz ama başka hiçbir sıkıntısı yok,BUNU HATIRLADIM SENİN GERÇEK OLAY BU garantinin 35.ayında değişim oluyor, TÜKETİCİ YASAL HAKKINI KULLANMIŞ OK yeni gelen tvde diyelim bulutlanma yok YANİ, DEĞİŞİME NEDEN OLAN KONU ORTADAN KALKMIŞ ama kronik bir fabrika çıkışı arızası var KANUNA GÖRE, ''İSNAT EDEN İSPAT ETMEKLE MÜKELLEFTİR'' KAİDESİNDEN HAREKETLE ÖNCE BİZİM BUNU İSPAT ETMEMİZ GEREKİR ve tamir mümkün değil, TAMİR MÜMKÜN DEĞİL İSE ZATEN YASAL HAK DOĞAR TÜKETİCİYE bu 37.ayda ortaya çıkıyor ASLINDA SÜRE BAZLI KRONİK ARIZA BİRAZ TARTIŞILIR ve bulutlu tv ile diyelim 6 sene mutlu mesut yaşayacakken 37.ayda bulutsuz ama çalışmayan bir tv ile yüz yüze bakıyoruz nasıl senaryo ama ?
Senaryo güzel ancak devletin belirttiği kanun ve kurallar çerçevesinde üretici burada üstüne düşeni fazlasıyla yapmış görünüyor.
Şöyle ki; yasal olarak 24 olması gereken garanti süresini kendi inisiyatifi (veya pazarlama stratejisi) ile 36 ay yapmış bu bir iyi niyet ve tüketicinin yanında olma göstergesidir. Devlet diyor ki ''Madem bu hakkı verdin, 36 ay içerisinde ne çıkarsa çıksın bu vatandaş ile ilgileneceksin'' 36 ay içinde tv tık dahi dese servis bakmış mı? bakmış. Değişmesi gerekiyormuş değişmiş mi? Evet. 37 inci ay arıza yapması aslında yasal bir yükümlülük doğrumuyor ancak burada devreye inisiyatif giriyor. Daha önce de yazdığım üzere istisnai olan bu durumlarda özel yazışmalar yapılır ve tüketici mağdur edilmez.
Ancak bu uygulama kanuni değil etik kurallar çerçevesinde ve ne yazık ki sadece yerli markalarda geçerli oluyor.
O çok övdüğümüz Samsung Lg veya Dünya lideri dediğimiz Sony vs bizim markaların yanında sınıfta kalır bu konuda.
Yine de 37 inci ayda yapan arızanın kronik olduğunu ispat edersek burada sadece ürün değiştirmekle kalmaz, ücretsiz değiştirmekle de kalmaz, tazminat hakkı dahi doğurabiliriz bence
Yine de 37 inci ayda yapan arızanın kronik olduğunu ispat edersek
Forumlar tarihine de, tüketicilerin konulara ve olaylara bakış açılarına da köklü değişiklikler getirecek fikirler ortaya sunacağız burada hep birlikte kardeşimİşte aradığım cevap yemişim vestelini Samsungunu bize biz yeteriz be abim ?
İşin gerçek tarafı, bu şekilde ben de ders çalışmış oluyorum yalan değilSorularla da daha güzel bir hal alacaktır.
İnternetten Televizyon aldım beğenmedim iade edebilirmyiim?
Yukarıdaki cevabımdan da anlaşılacağı üzere EVET, mesafeli satış sözleşmesi kapsamında yapılan satışlarda herhangi bir gerekçe göstermeden ürün iadesi gerçekleştirebilirsiniz.
Adem Helvacı hocam aslında internet üzerinden alınan tvler ile ilgili cayma hakkı konusunda daha önce kısa ve öz bilgi vermiştiniz. Ama bir konuyu incelerken bazı noktalarda hala soru işaretleri olduğunu farkettim. Tabi konu orada çözüme kavuşturulmuş o yüzden oradan devam etmek yerine kalıcılığı ve erişebilirliği açısından bu başlık altında ilerlemesinin daha doğru olacağını düşünüyorum.
Çözüme kavuşmuş olsa da kafa karışıklığı olan konu: Grundig TV
Bu konudaki cevabınız:
Daha önce söylediğiniz gibi kanuna göre tüketici e-ticaret sitelerinden ürünü teslim aldıktan sonra hiç bir gerekçe göstermeden 14 gün içerisinde ürünü iade edebilmektedir. Tabi bu konuda bazı istisnalar var. Ama tabi bilindiği üzere e-ticaret siteleri televizyon, telefon, laptop vb. elektronik ürünlerde bu cayma hakkını ancak servis raporu doğrultusunda kullanılabileceği şeklinde bilgilendirme yapıyorlar. Hemen hemen hepsi de bunu kanundan dolayı yaptıklarını söylüyorlar.
Ama kanunda bunlar için özel bir düzenleme yok. Halı, baza veya mobilya için geçerli olan tv içinde geçerli. İstisnalar sadece kişiye özel üretilenler, zamana bağlı olarak kullanılacak ürünler, iadesi sağlık ve hijyen açısından uygun olmayan ürünler, çabuk bozulan ya da oyun, program gibi ürünleri kapsıyor. Yani tv, laptop, telefon gibi ürünlerde özel bir madde yok. Ama siteler ise istisnalar bunları da ekleyerek iade edilmesini engellemeye çalışıyorlar yukarıdaki konuda olduğu gibi. Sonuçta tv'nin kurulumunun yapılması veya yapılmaması noktasında kanunda bir şey söylenmemiş. Ayrıca yönetmeliğe göre normal ve kullanım klavuzuna uygun alışılmış kullanımlar sonucu oluşacak zararlarda tüketici bağlamayacağı ifade edilmiş. Yani sonuçta kullanmadan iade edip etmeyeceğimi kurulumunu yaptırmadan ya da laptop için düşünürsek kutusundan çıkartmadan hislerimle karar verecek kadar geliştiremedim kendimi
Bu durumda ister istemez insanların kafasında soru işareti oluşturuyor. Bu konu da daha kapsamlı açıklama yaparsanız daha iyi olacağı kanaatindeyim. En azından emin olamayan arkadaşlar için güvenilir bir kaynaktan teyit almak kafa karışıklığını giderecek hemde haklarının yenmesinin önüne geçecektir. Bazı durumlarda da hakkı olmayan bir konunun peşinden boşuna koşarak vakit kaybetmeyeceklerdir. Ya da en azından mantığa vurunca hakkı olduğunu herkes kabul etse de kanun böyle ne yapalım diyerek yıpranmaktan kurtulacaklardır.