Adem Helvacı Hocam selamlar,
6502 sayılı kanunda 11 Tüketici seçimlik hakları; bunu THH başvururken nasıl yorumlamalıyız
yani tüketici başvuruyu yaparken doğrudan satın aldığı yere değil de üreticiye veya servise başvuru hakkı var mı?
ek olarak;
Satıcı, sattığı malın kusurlu olduğunu bilmese dahî; sattığı maldan sorumludur.
Yargıtay Hukuk Genel Kurulu, Esas No: 2017/664, Karar No: 2017/573
Merhaba, burada öncelikle şu sık kullandığımız müteselsil ifadesinin zincirleme olduğunu vurgulayalım zira bazen kafa karışıklığına neden oluyor.
Müteselsil sorumlu demek üretici ithalatçı satıcı fareketmeksizin aslında hepsinin aynı sorumluluk altında olduğunu ifade ediyor.
İşin direkt muhatap kısmı satıcı olduğundan dolayı özelllikle faurayı kesen tarafın da satıcı olması nedeniyle önceliğimiz her zaman için satıcıdan şikayetçi olmaktan yanadır.
Öte yandan üretici kaynaklı sorunlarda satıcının şikayet edilmesi anlamsız da kalabiliyor.
Şöyle örnek vereyim. Zamanında X markasının yetkili bayiliğini yaparken bir buzdolaı kompresörünün normalden daha fazla ses çıkarmasına bağlı olarak tüketici geldi, görüştük. zaten önceden de tanışıyor olduğumuz birisiydi, firmaya durumu ilettik NORMAL dediler, ben de tüketiciye ''Bu kesinlikle normal değil, Hakem Heyetine yazın lütfen'' dedim. Kendisi de tesadüf Kaymakamlıkta başka birimde görevliydi, o dönem raportörler ''Satıcıdan şikayetçi olman lazım'' demiş, hamımefendi demiş ki ''Yahu satıcıdan şikayetçi değilim o sattı, ilgilendi, size gelmemi bile o söyledi'' Raportör arkadaşlar yine ''Satıcıdan şikayetçi olman gerekiyor usul böyle'' deyince hanımefendi bana geldi ''Adem beyciğim, bana böyle söylediler ben şimdi nasıl sizden şikayetçi olabilirim ki?'' dedi. Kendisine hiç huzursuz olmamasını, usul böyle ise o yönde ilerlemesini rica ettim çünkü yasal olarak biliyorum ki o benden şikayetç, olsa dahi ben de yetkili bayiliğini yaptığımfirmaya konuyu aktaracaktım, bana tebligat ulaştı, ben tebligatı aldım firmaya ulaştırdım, firma ürüne değişim yaptı konu kapandı. Haa ne oldu? Gereksiz yere bana 2015 yılının parasıyla 150tl dolayında masraf vs bindi
Burada önemli olan husus şu, tüketici haklı ise bu hakkı alabileceği birden fazla nokta olması, zaten siz satıcıdan da şikayetçi olsanız yönetmelik üreticiyi müteselsil sorumlu ilan etmiş durumda
Sorunuzun cevabı ise EVET, satıcı değil direkt olarak ithalatçı/üreticiden şikayetçi olabilirsiniz.
Buradaki sorun ise ithal grubundaki ürünlerde genelde distribütör mantığı oluyor. Satıcı yerine örneğin Philips de şikayetçi olacaksınız diyelim.
Philips marka tv aldınız sorun yaşadınız şikayet edeceksiniz, düz mantık olarak şikayet dilekçenizde PHILIPS TÜRKİYE den şikayetçi oluyorsunuz.
Sorun şu ki ülkemizde Philips TV ler PHILIĞS TÜRKİYE değil TP Vision şirketi sorumluluğuna ve bunu bırakın tüketiciyi komisyon üyelerinin dahi çoğu bilmyor ve PHILIPS TÜRKİYE den savunma istiyor, PT savunmasında ''Muhatap biz değiliz'' diyor ve Husumet Yoksunluğu adı altında dosya RET alıyor, bütün süreç doğru adres için en baştan başlıyor, geçen haftalarca aylarca zaman boşa gidiyor.
Direkt olarak satıcıdan şikayetçi olduğunuz durumlarda tv nin sorumlusu PT mi TPV mi Ahmet mi kezban mı sizi ilgilendiren husus olmuyo ro kısmını satıcı düşünmek zorunda kalıyor.
Tabi yukarıda yazdığım kara senaryo, her markada durum bu şekilde değil.