Satın Aldığımız MAL Veya Hizmet Ayıplı Çıkarsa Ne Yapmalıyız?

S Çevrimdışı

sasuta

Aktif Üye
20 May 2018
138
43
Üstad benim de merak ettiğim bir konu var açık bir cevap blamadım. 2 sene önce alınan bir ürün garanti süresi içerisinde arızalanıyor ve satıcı para iadesi yapmak istiyor ama biz de aynı ürünü veya muadilini iade edilen tutar ile artık satın alamaycağımız için para iadesi istemiyoruz ama stok da yok ve arz sıkıntısı yaşanıyorsa nasıl bir yol izlenmeli. Malum döviz artıyor ve iadeler satın alınan fiyattan ve TL cinsinden yapılıyor ama mal satılırken güncel döviz kuru üzerinden yapılıyor.

Bu durumla ilgili bir bilgiye sahip birisi var mı?
 
LİMAN Çevrimdışı

LİMAN

Aktif Üye
2 Nis 2018
244
54
Ayıp daha çok kutudan hasarlı çıkması diye biliyorum.
O dediğiniz durum arızaya girer bence.

Adem Hocam ayıp ile arıza arasındaki ilişkiyi açabilir misiniz biraz? Üründe hiçbir sorun yok, üretici satıcı görevini yaptı, ürünün saklanmış bir ayıbı kusuru yok, her şey iyi, lakin garanti süresi içinde kendiliğinden bozuldu. Ayıp kapsamına girer mi bu durum? Kaynağı şu an bulamıyorum ama bir yerde cep telefonu iadesi ile ilgili olarak buna yönelik bir rehber vardı ondan sordum.
Yasaya göre ilk 6 ay içinde ki ayıplar satın alınma anında ki ayıp kabul ediliyor. Daha önce bu konuda hakem heyeti kararını paylaşmıştım (kendi başvurumdan) yeri gelmişken ilgili bölümü bir kez daha paylaşayım.

gerekce.jpg
 
Adem Helvacı Çevrimdışı

Adem Helvacı 

Süper Üye
17 Şub 2017
24,294
51
Üstad benim de merak ettiğim bir konu var açık bir cevap blamadım. 2 sene önce alınan bir ürün garanti süresi içerisinde arızalanıyor ve satıcı para iadesi yapmak istiyor ama biz de aynı ürünü veya muadilini iade edilen tutar ile artık satın alamaycağımız için para iadesi istemiyoruz ama stok da yok ve arz sıkıntısı yaşanıyorsa nasıl bir yol izlenmeli. Malum döviz artıyor ve iadeler satın alınan fiyattan ve TL cinsinden yapılıyor ama mal satılırken güncel döviz kuru üzerinden yapılıyor.
Burada işin içine amortisman faktörü giriyor.
İlke burada diyor ki ''Evet doğru senin seçimlik hakların var fakat 2 yıl boyunca ürünü kullandığın gerçeğini de gözardı edemeyiz''
Israrla ve sürekli olarak dile getirdiğim ''Yasa ve yönetmelikler revize edilmeli'' söylemim de bu nedenle çok önemli zira ülkedeki GERÇEK enflasyon farkı karşısında bu yönetmelikler tüketicileri korumaktan çok uzak.

Mesela yönetmeliğe ''Enflasyon farkı oranında'' diye bir ibare girilse ve tüketicinin ödediği fatura bedeline bu oran tutarınca fark yansıtılsa sorun ortadan kalkar.

Örnek verelim.

Siz malı 2 sene önce aldınız ve bu malın değeri 5000tl
2 sene sonra arıza yaptı, ürünün üretimi yok, muadil ürün de günü koşullarına göre 7500tl.
Demek ki %50 fark görmüş ürün. Ülkede açıklanan mevcut enflasyon oranı ne? 2020 yılı için 12 ayın ortalaması %12.29
Eee Enflsyon oranı %12.29 ise mal neden %50 artmış?

Yani olay elbette yasa ve yönetmelik çerçevesinde ilerliyor fakat kimse darılmasın mevzu asıl SİYASİ ayakta ilerliyor ve bitiyor.

Burada bizim çıkış yolumuz şu olur.

6502 Sayılı tüketiciyi koruma kanunu Madde 11 de belirtilen hususlar çerçevesinde mal satıldı andan sonraki 180 gün içerisinde satış ilanı ve ürün özelliklerinde belirtilen işlevleri yerine getirmeyecek bir durum düştü ise bu durum yasa önünde AYIP olarak kabul ediliyor ve size yukarıda verdiğim madde kapsamında seçimlik hakları sunuyor. Bu seçimlik hakları içerisinde size uygun olanı ise MALIN YENİSİ VEYA AYIPSIZ MİSLİ İLE DEĞİŞİMİ seçeneği oluyor.

Malın aynısı olmadığına göre devreye AYIPSIZ MİSLİ girer ve örnek veriyorum 55Q60R yerine ona uygun özelliklerde olan (Bana göre) 55Q70R sunulmalıdır.

Elbette amortisman farkı ile iki ürün arasındaki teknolojik özellik farkı size yansıtılacaktır. (Normalde amortisman tamamdır ancak teknoloji farkı yansıtılamaz zira o ürünün üretilmiyor olmasının sorumlusu siz değilsiniz) fakat ülkemizde işleyiş bu şekilde maalesef.

Dikkat ederseniz bir yanda yasa yönetmelik diyorum, diğer yanda ise ülkemizde böyle maalesef diyorum zira ortada bulunan yasa ve yönetmeliklerin çoğu YORUMA AÇIK durumdadır.

Örneğin THH yönetmelikleri gereği tarafların her ikisinin de TACİR olduğu durumlarda hakem heyetleri görevsiz kalır zira o iş ticaret mahkemelerinin işidir.

Gelin görün ki yönetmelik ''Tacirler hakem heyetine başvuramaz'' dememiş ;)

Geçen gün incelediğim dosyalardan birisi, bilinen bir şirketin vekili olan avukat tarafından oluşturulmuştu ve bir tüketiciden olan haklarını hakem heyetinden talep ediyorlardı (Muhtemelen ilamlı takip olsun diye) diğer taraf normal vatandaş olduğu için dosya işleme alındı. Fakat aynı ilin farklı ilçesine bağlı olan başka bir hakem heyeti aynı durumda dosyayı almadı (2 gün önceye ait yalanmış konudur bu) ve direkt olarak ''Bu ticaret mahkemesinin işi'' diyerek vatandaşı geri çevirdi (Geri çevirdikleri kişi arkadaşımdı ve ben yönlendirmiştim heyete)

Diyeceğim o ki, Teoride kesinlikle bu iş çok basit çözülür fakat uygulamada işler öyle yürümüyor.

Şuna inanın ki siz yazınızda sonuna kadar haklısınız. Fakat yönetmeliklerde bunun NOKTA ATIŞI bir karşılığı yok.
 
Adem Helvacı Çevrimdışı

Adem Helvacı 

Süper Üye
17 Şub 2017
24,294
51
Peki satin aldığımız yer kapanmissa para iadesi kararı çıkarsa kimden alicaz paramızı?
Mesaj otomatik olarak birleştirildi:

Adem Helvacı Adem Helvacı
O iş ne yazık ki icrada çözülür, kaldı ise mal varlığı üzerinden hak talebinde bulunabilirsiniz. Hakem heyeti sadece sizin HAKLI olduğunuzu ve ücretinizin iade edilmesi gerektiğine karar verebilir o kadar. (Haklıysanız elbette)
 
Adem Helvacı Çevrimdışı

Adem Helvacı 

Süper Üye
17 Şub 2017
24,294
51
Yasaya göre ilk 6 ay içinde ki ayıplar satın alınma anında ki ayıp kabul ediliyor. Daha önce bu konuda hakem heyeti kararını paylaşmıştım (kendi başvurumdan) yeri gelmişken ilgili bölümü bir kez daha paylaşayım.

gerekce.jpg
Aynen o şekilde.

Ayıp karşılığı yasada şu.

Ben bu malı satarken sana diyorum ki ''Abicim bu mal takla atar, zıplar, hoplar, yan yatar, çamura batar''

Burada 2 sonuç çıkar ortaya
1- Malı aldın, Takla atıyor zıplıyor hopluyor yan yatıyor ama vaat edildiği gibi çamura batmıyor. Bu direkt olarak AYIP olarak kabul edilir.
2- Malı aldın, Takla atıyor zıplıyor hopluyor yan yatıyor ve çamura batıyorken 4 ay sonra çamura batmamaya başladı. Bu da sonradan ortaya çıkan ayıptır ve ürün ilk teslim edildiği gün ortaya çıkmış şekilde kabul edilir eğer 180 günlük sınır içerisindeyse.
 
Geri
Üst Alt