Deneyim Otomobil aküsü

Sota Çevrimdışı

Sota 

Root
6 Mar 2016
19,893
3 yıldır Toyota Auris kullanıyorum. aldığımdan beri ara ara elektronik direksiyon hatası veriyordu, 3-4 tane oto elektrikçiye gittim hepsi de ayrı ayrı şeyler söyledi, zemberek diyen oldu, denge sensörü diyen oldu vs. sonunda mevcut aküyü inci 75'lik ile değiştirince uyarı kesildi. 1 yıldır sorunsuz kullanıyorum...

birde 6 aylık yol yardım hizmeti vardı, nerede kalırsan kal yolda gelip ücretsiz en yakın servise çekiyorlardı aracı. Sorun aküden kaynaklanmasa bile.
Direksiyon, kolon kilit, esp, servis park yardımcı, transmission control system gibi arızalar genellikle akü kaynaklı olur.
 
slowfood Çevrimdışı

slowfood 

Moderatör
23 May 2022
7,881
Sayın teraspy teraspy Emmi buldum.

Konunun özeti;

Akü içerisinde bulunan kurşun sülfatın amorf (kristal yapıda olmayan, akışkan) yapıda bileşik halinde bulunması. Bu amorf yapı şarj sırasında verilen elektrik akımı ile kurşun, sülfirik asit ve kurşun okside dönüşüyor. Ancak zaman içerisinde amorf yapı kristalleşme eğiliminde oluyor ve sülfatlaşıyor. Bu kristal yapı akü plakalarına yapışıyor ve kimyasal tepkimeyi engelliyor. (Sülfatlaşma, akünün yeteneğini kaybetmesi)

Burada devreye kimyasal ve elektriksel desülfatörler giriyor. Söz konusu yöntemlerden elektriksel desülfatörlere yukarıda örnek vermiştim. Kimyasal desülfatör ise sizin bahsettiğiniz Karbonat (Çoğunlukla sodyum bikarbonat, yemek tipi karbonat) ve Magnezyum sülfat (İngiliz Tuzu) olarak örneklenebilir.

Çok basit bir mantıkla burada asit ve bazın tepkimesi ile çözeltiyi eski haline getirmekten bahsedebiliriz. Ancak bu tepkimeyi bilen herkes şunu da bilir, asit ve bazlar tepkimeye girdiğinde her zaman ortaya tuz çökeltisi çıkar.

Buradaki tuz Bikarbonat ile Kurşun sülfatın tepkimesinden ortaya çıkan kurşun bikarbonattır. Çözelti içerisinde çözünmez ve çökelir ya da plakalar etrafında birikir. Bu birikim aynı zamanda plakalarda korozyona, bu da istenmeyen plaka yakınlaşması, kısa devre problemleri ve akünün ısınması, patlaması riskine yol açar.

Dolayısıyla burada yapılması gereken ana yöntem doğrudan akü içerisine saf su ve karbonat ilavesinden ziyade, akünün boşaltılıp saf su ile durulanmasından sonra, 2-4 saat akünün plakalarındaki kurşun sülfatın çözünmesi için beklemek. Ardından birkaç kez saf su ile durulayıp, yine saf su doldurarak bir gün aküye elektrik vermek. (Kalıntıları uzaklaştırmak için) Bunun ardından suyu tamamen boşaltıp aküyü birkaç kez durulayıp hazır akü asidi ile aküyü tekrar doldurmak.

Evet yöntem biraz zahmetli görünüyor. Ancak doğrudan karbonat uygulamasından sonra eriyen plakaların aracın sarsıntısı ile birlikte sıvı içerisinde yüzmesi ihtimali bile ciddi anlamda ısı artışı ve belirli bir süre sonra basınç artışı ile patlama riski oluşturmaya yeter diye düşünüyorum.

(Tüm yazı kullandığınız yöntemin yukarıdaki gibi olmadığı varsayılarak yazılmıştır. Sürç-i lisan etti isem affola.)
 
I Çevrimdışı

independent

Süper Üye
12 Haz 2023
662
39
Direksiyon, kolon kilit, esp, servis park yardımcı, transmission control system gibi arızalar genellikle akü kaynaklı olur.
Benim önceki araçta şarj dinamosu bozulmuş.Haberim yok marşa bastım ama tek seferde çalıştı.Daha önceden de en ufak belirti vermemişti akü.Neyse yolda gidiyorum birden ABS ışığı ile hava yastığı ışığı yandı.Ne oluyor diye düşünürken frenlerin ve direksiyonun sertleştiğini gördüm.Neyse ki ara sokaktaydım ve bir yere zor da olsa park edebildim.Direksiyon sisteminin elektrik kullandığını biliyordum ancak frenlerin araç elektriksiz kalınca şertleştiğine şaşırmıştım.
 
slowfood Çevrimdışı

slowfood 

Moderatör
23 May 2022
7,881
Benim önceki araçta şarj dinamosu bozulmuş.Haberim yok marşa bastım ama tek seferde çalıştı.Daha önceden de en ufak belirti vermemişti akü.Neyse yolda gidiyorum birden ABS ışığı ile hava yastığı ışığı yandı.Ne oluyor diye düşünürken frenlerin ve direksiyonun sertleştiğini gördüm.Neyse ki ara sokaktaydım ve bir yere zor da olsa park edebildim.Direksiyon sisteminin elektrik kullandığını biliyordum ancak frenlerin araç elektriksiz kalınca şertleştiğine şaşırmıştım.
Aracın marka modelini bilmeden net konuşmam çok mümkün olmaz ama westinghouse dediğimiz fren hidrolik sistemine destek olan servo mekanizması vardır. Dolayısıyla enerji kesildiğinde devreden çıkar. Söylediğiniz gibi alternatörde arızalıysa araçtaki tüm sistem saçmalar. Hatta bundan dolayı yokuş aşağı kontak kapatmak en tehlikeli hareketlerden biridir.
 
I Çevrimdışı

independent

Süper Üye
12 Haz 2023
662
39
Aracın marka modelini bilmeden net konuşmam çok mümkün olmaz ama westinghouse dediğimiz fren hidrolik sistemine destek olan servo mekanizması vardır. Dolayısıyla enerji kesildiğinde devreden çıkar. Söylediğiniz gibi alternatörde arızalıysa araçtaki tüm sistem saçmalar. Hatta bundan dolayı yokuş aşağı kontak kapatmak en tehlikeli hareketlerden biridir.
Benimki de düz yolda giden arabada kontak kapatmak gibiydi hiçbir farkı yoktu.Aslında araçlarda akü voltajını gösteren bir gösterge neden yok yıllardır hep merak etmişimdir!
 
Sota Çevrimdışı

Sota 

Root
6 Mar 2016
19,893
Benim önceki araçta şarj dinamosu bozulmuş.Haberim yok marşa bastım ama tek seferde çalıştı.Daha önceden de en ufak belirti vermemişti akü.Neyse yolda gidiyorum birden ABS ışığı ile hava yastığı ışığı yandı.Ne oluyor diye düşünürken frenlerin ve direksiyonun sertleştiğini gördüm.Neyse ki ara sokaktaydım ve bir yere zor da olsa park edebildim.Direksiyon sisteminin elektrik kullandığını biliyordum ancak frenlerin araç elektriksiz kalınca şertleştiğine şaşırmıştım.
Fren sistemi motora bağlıdır. motor üzerinden vakum yapar.
Motor stop etmediği sürece vakum devam eder.

siz ilginç tecrübe yaşamışsın bunu arasfiracağım.
Araç marka ve modeli neydi.
 
Sota Çevrimdışı

Sota 

Root
6 Mar 2016
19,893
Benimki de düz yolda giden arabada kontak kapatmak gibiydi hiçbir farkı yoktu.Aslında araçlarda akü voltajını gösteren bir gösterge neden yok yıllardır hep merak etmişimdir!
Bazı marka modellerde Voltaj değeri bulunuyor.

IMG-20230615-WA0007.jpg
 
teraspy Çevrimdışı

teraspy 

TFC Team
26 Kas 2018
22,683
65
Sayın teraspy teraspy Emmi buldum.

Konunun özeti;

Akü içerisinde bulunan kurşun sülfatın amorf (kristal yapıda olmayan, akışkan) yapıda bileşik halinde bulunması. Bu amorf yapı şarj sırasında verilen elektrik akımı ile kurşun, sülfirik asit ve kurşun okside dönüşüyor. Ancak zaman içerisinde amorf yapı kristalleşme eğiliminde oluyor ve sülfatlaşıyor. Bu kristal yapı akü plakalarına yapışıyor ve kimyasal tepkimeyi engelliyor. (Sülfatlaşma, akünün yeteneğini kaybetmesi)

Burada devreye kimyasal ve elektriksel desülfatörler giriyor. Söz konusu yöntemlerden elektriksel desülfatörlere yukarıda örnek vermiştim. Kimyasal desülfatör ise sizin bahsettiğiniz Karbonat (Çoğunlukla sodyum bikarbonat, yemek tipi karbonat) ve Magnezyum sülfat (İngiliz Tuzu) olarak örneklenebilir.

Çok basit bir mantıkla burada asit ve bazın tepkimesi ile çözeltiyi eski haline getirmekten bahsedebiliriz. Ancak bu tepkimeyi bilen herkes şunu da bilir, asit ve bazlar tepkimeye girdiğinde her zaman ortaya tuz çökeltisi çıkar.

Buradaki tuz Bikarbonat ile Kurşun sülfatın tepkimesinden ortaya çıkan kurşun bikarbonattır. Çözelti içerisinde çözünmez ve çökelir ya da plakalar etrafında birikir. Bu birikim aynı zamanda plakalarda korozyona, bu da istenmeyen plaka yakınlaşması, kısa devre problemleri ve akünün ısınması, patlaması riskine yol açar.

Dolayısıyla burada yapılması gereken ana yöntem doğrudan akü içerisine saf su ve karbonat ilavesinden ziyade, akünün boşaltılıp saf su ile durulanmasından sonra, 2-4 saat akünün plakalarındaki kurşun sülfatın çözünmesi için beklemek. Ardından birkaç kez saf su ile durulayıp, yine saf su doldurarak bir gün aküye elektrik vermek. (Kalıntıları uzaklaştırmak için) Bunun ardından suyu tamamen boşaltıp aküyü birkaç kez durulayıp hazır akü asidi ile aküyü tekrar doldurmak.

Evet yöntem biraz zahmetli görünüyor. Ancak doğrudan karbonat uygulamasından sonra eriyen plakaların aracın sarsıntısı ile birlikte sıvı içerisinde yüzmesi ihtimali bile ciddi anlamda ısı artışı ve belirli bir süre sonra basınç artışı ile patlama riski oluşturmaya yeter diye düşünüyorum.

(Tüm yazı kullandığınız yöntemin yukarıdaki gibi olmadığı varsayılarak yazılmıştır. Sürç-i lisan etti isem affola.)
Hımm, yarın arkadaşı arayayım bakayım(traktörde kullanan,o daha çok kullanıyor traktörde aküyü) :ok
 
Geri
Üst Alt