Açıkçası bir şeylerin yerli ve milli olarak pazarlanmasına da karşıyım, yerli ve milli olması için harcanan efora da.
“Katma değer” dediğimiz şey belirli değeri olan bir şeyin (örneğin bir motor) belirli bir yerde kullanılarak değerinin arttırılmasından ibarettir. Bu illa ham maddeden başlamak zorunda değildir.
En güzel örnek Alman Mercedes CLA ve A serisindeki 1.5DCi Fransız Renault motorları. Clio’nun içindeki değeri ile CLA’nın içindeki değeri farklı.
Şirketler yerli ve milli olmaya çalışırlarken kazanmak yerine kaybediyorlar. Vestelin, Zorlunun görece başarısı böyle bir kaygıyla hareket etmemeleri.
Zaten önce birileri “Ben panel üretiyorum” veya “Ben şanzıman üretiyorum” demeli Zetec gibi. Yerli bir otomobil fabrikası da tedariği yerli firmadan böyle yapabilmeli. Ar-Ge her yere yetişemez.
Yerli ve milli takıntısı bizim kendi topuzumuza sıkmamızdan başka bir şey değil. Bu takıntıyla uğraşana kadar çoktan güzel bir kaç firma daha kurulabilirdi.
Neticede Amerikan marka Apple %37’nin altında yerlilik oranıyla üretim yaparak dünya liderleri liginde. Panelleri Kore’den Samsung’dan almaktan pek de şikayetçi gözükmüyorlar. Aynı parçalara kendi iOS işletim sistemini kurarak belki iki katı değerinde pazarlayıp zorlanmadan satabiliyorlar.
Yerli ve milli olmayın ?