Adem Helvacı
Süper Üye
- 17 Şub 2017
- 24,294
- 51
Değerli Okuyucu;
Sosyal mecrada birçok noktada 6502 Sayılı Tüketiciyi Koruma Kanunu ve buna bağlı konular üzerinde binlerce yazı yazıldı, Soru soruldu ve cevap verildi.
İşlerini çok iyi bilen hukukçu arkadaşlarımız profesyonel destek sundular ve binlerce insana yardımcı oldular.
Konuya bir de halk gözünden bakalım istedim.
Sadece Hukuki Mevzuat eğitimi almış bir amatör, Kamu yararı statü sahibi bir dernek yöneticisinden de belki farklı bir bakış açısı olabilir diye düşünerek sizlere faydalı olacağını düşündüğüm bu konuyu açma gereği duydum.
Bu konu başlığı altında sizlerle birlikte hukuki mevzuatlara, 6502 sayılı tüketiciyi koruma kanununa, Garanti belge yönetmeliğine ve Satış sonrası hizmet yönetmeliğine değineceğiz.
Buna paralel ve farklı olarak da olaylara bir de hakem heyetleri gözünden bakmaya çalışacağız.
Bu yazı başlığı altında öyle derin hukuki terimler ile halk olarak anlamadığımız kanun maddeleri yerine, Belli başlı sorulara ''Evet, Hayır, Olur, Olmaz, Şöyle yaparsan iyi olur'' tarzı faydalı yönlendirme yazıları bulacak, Konu başlığı altında dilediğiniz soruyu sorabileceksiniz.
Devletimizin izin verdiği ölçüde devletimizin de kaynaklarını kullanarak sizlerin olası sorularınıza cevaplar bulmaya çalışacağız ve temel hedefim sizlere mümkün olduğunca kısa ve doğru yolları göstermek olacak.
Anlayış ve sabır ile okuduğunuz için gönülden teşekkürler.
Neticede hukuk uzmanı değilim, o nedenle hazırladığım yazı içerisinde eksikler olursa zaman içerisinde revize edilecektir.
Temel ve öncelikli kaynağımız 6502 Sayılı Tüketiciyi Koruma Kanunu.
Sizlere buraya uzun uzun zaten her yerde olan kanun maddelerini yazmıyorum ancak kaynak bilmek isteyenler için aşağıya link ekliyorum.
Öncelikle Bazı Tanımları iyi anlayabilmek lazım.
Bu doğrultuda;
Tüketici Kimdir?
6502 Sayılı Tüketiciyi Koruma Kanununun ''Kapsam'' başlıklı 2 inci maddesinde, kanunun her türlü tüketici işlemi ile tüketiciye yönelik uygulamları kapsadığı düzenlenmiştir. Söz konusu hüküm uyarınca bir işlemin veya uygulamanın 6502 sayılı kanun kapsamında değerlendirilebilmesi için taraflardan birinin tüketici olması gerekmektedir.
Aynı kanunun ''Tanımlar'' başlıklı 3 üncü maddesinde ''Tüketici'' ticari veya mesleki olmayan amaçlarla hareket eden gerçek veya tüzel kişiyi ifade eder şeklinde tanımlanmıştır. Dolayısı ile tüketici olarak kabul edilmede belirleyici unsur ''ticari veya mesleki amaçlarla hareket etmemektedir''
Bununla birlikte 6502 sayılı kanunda iki husu özel olarak düzenlenmiştir;
1- Kooperatifler kural olarak tüketici tanımına girmemekle birlikte, 6502 sayılı kanunun 39 uncu maddesi uyarınca Kanunun ''Konut Finansmanı'' başlıklı bölüm hükümlerinin uygulanmasında, konut yapı kooperatiflerinin gerçek kişi ortakları tüketici olarak kabul edilmektedir.
2- 6502 sayılı kanun'un paket tur sözleşmeleri başlılı 51 inci maddesinin 9 uncu fıkrasında , ticari veya mesleki faaliyetleri çerçevesinde paket tur hizmetinden faydalanan kişiler de tüketici olarak kabul edilmektedir.
Ayrıca sosyal amaçlı olup, ticaretle iştigal etmeyen, kâr amacı gütmeyen dernek, vakıf gibi tüzel kişiler ile apartman, site yöneticiliği yargı kararlarında tüketici olarak kabul edilmektedir.
Kamu Kurum ve Kuruluşları Tüketici Tanımına Girer mi?
6502 sayılı kanunun ''Kapsam'' başlıklı 2 inci maddesinde kanunun her türlü tüketici işlemi ile tüketiciye yönelik uygulamaları kapsadığı düzenlenmiştir. Bu bağlamda bir işlemin veya uygulamanın 6502 sayılı kanun kapsamında değerlendirilebilmesi için taraflardan birisinin tüketici olması gerekmektedir. TÜKETİCİ kavramı ise 6502 sayılı kanunun ''Tanımlar'' başlıklı 3 üncü maddesinde ticari veya mesleki olmayan amaçlarla hareket eden gerçek ve tüzel kişiyi ifade eder şeklinde tanımlanmıştır.
Söz konusu hükümler uyarınca, kamu yararını sağlamaya yönelik iş ve işlemler gerçekleştirmekle birlikte kamu kurum ve kuruluşlarının özel hukuka dayalı mal ve hizmet alımlarında 6502 sayılı kanunda yapılan tüketici tanımına girmedikleri, diğer bir ifade ile 6502 sayılı kanun'la korunmaya muhtaç bir zayıf taraf olmadıkları değerlendirilmektedir. Nitekim yargıtay 13. hukuk dairesinin 9.10.2007 tarihli ve E. 2007/6949.... sayılı kararında da kamu kurum ve kuruluşlarının tüketici olmadığı belirtilmiştir.
Satıcı/Sağlayıcı Kimdir?
Satıcı; kamu tüzel kişileri de dahil olmak üzere ticari veya mesleki amaçlarla tüketiciye mal sunan veya mal sunanına dına ya da hesabına hareket eden gerçek veya tüzel kişiyi ifade eder şeklinde tanımlanmıştır.
Sağlayıcı; Kamu tüzel kişileri de dahil olmak üzere ticari veya mesleki amaçlarla tüketiciye hizmet sunan veya hizmet sunanın adına ya da hesabına hareket eden gerçek veye tüzel kişiyi ifade eder şeklinde tanımlanmıştır.
Kamu Kurum Ve Kuruluşları Satıcı / Sağlayıcı Tanımına Girer mi?
Yukarıda açıklanan söz konusu hükümler uyarınca ticari veya mesleki amaçlarla hareket eden bir kamu tüzel kişisinin veya onun adına ya da hesabına hareket eden gerçek veya tüzel kişinin mal veya hizmet piyasalarında tüketici ile bir sözleşme veya tüketici işlemi yaması halinde 6502 sayılı Kanun kapsamında satıcı/sağlayıcı tanımına gireceği değerlendirilmektedir.
Tanımları anladığımıza göre o halde biraz da olaylara odaklanalım.
Ayıp Türleri
ayıplı malda ayıp türleri: açık ayıp: satılan malda gözle görülebilen ayıplardır. gizli ayıp: gözle görülemeyen ve malın kullanılması ile ortaya çıkan ayıptır. hukuki ayıp: malda açık ve gizli ayıp hususunda bir eksiklik olmamasına rağmen hukuki nedenlerle maldan yararlanma kısmen veya tamamen engelleniyorsa hukuki ayıp söz konusudur. ekonomik ayıp: tüketicinin maldan yararlanma imkanını azaltan, malın ekonomik değerini düşüren ayıptır.
Sosyal mecrada birçok noktada 6502 Sayılı Tüketiciyi Koruma Kanunu ve buna bağlı konular üzerinde binlerce yazı yazıldı, Soru soruldu ve cevap verildi.
İşlerini çok iyi bilen hukukçu arkadaşlarımız profesyonel destek sundular ve binlerce insana yardımcı oldular.
Konuya bir de halk gözünden bakalım istedim.
Sadece Hukuki Mevzuat eğitimi almış bir amatör, Kamu yararı statü sahibi bir dernek yöneticisinden de belki farklı bir bakış açısı olabilir diye düşünerek sizlere faydalı olacağını düşündüğüm bu konuyu açma gereği duydum.
Bu konu başlığı altında sizlerle birlikte hukuki mevzuatlara, 6502 sayılı tüketiciyi koruma kanununa, Garanti belge yönetmeliğine ve Satış sonrası hizmet yönetmeliğine değineceğiz.
Buna paralel ve farklı olarak da olaylara bir de hakem heyetleri gözünden bakmaya çalışacağız.
Bu yazı başlığı altında öyle derin hukuki terimler ile halk olarak anlamadığımız kanun maddeleri yerine, Belli başlı sorulara ''Evet, Hayır, Olur, Olmaz, Şöyle yaparsan iyi olur'' tarzı faydalı yönlendirme yazıları bulacak, Konu başlığı altında dilediğiniz soruyu sorabileceksiniz.
Devletimizin izin verdiği ölçüde devletimizin de kaynaklarını kullanarak sizlerin olası sorularınıza cevaplar bulmaya çalışacağız ve temel hedefim sizlere mümkün olduğunca kısa ve doğru yolları göstermek olacak.
Anlayış ve sabır ile okuduğunuz için gönülden teşekkürler.
Neticede hukuk uzmanı değilim, o nedenle hazırladığım yazı içerisinde eksikler olursa zaman içerisinde revize edilecektir.
Temel ve öncelikli kaynağımız 6502 Sayılı Tüketiciyi Koruma Kanunu.
Sizlere buraya uzun uzun zaten her yerde olan kanun maddelerini yazmıyorum ancak kaynak bilmek isteyenler için aşağıya link ekliyorum.
Ziyaretçiler için gizlenmiş link,görmek için
Giriş yap veya üye ol.
Ziyaretçiler için gizlenmiş link,görmek için
Giriş yap veya üye ol.
Ziyaretçiler için gizlenmiş link,görmek için
Giriş yap veya üye ol.
Öncelikle Bazı Tanımları iyi anlayabilmek lazım.
Bu doğrultuda;
Tüketici Kimdir?
6502 Sayılı Tüketiciyi Koruma Kanununun ''Kapsam'' başlıklı 2 inci maddesinde, kanunun her türlü tüketici işlemi ile tüketiciye yönelik uygulamları kapsadığı düzenlenmiştir. Söz konusu hüküm uyarınca bir işlemin veya uygulamanın 6502 sayılı kanun kapsamında değerlendirilebilmesi için taraflardan birinin tüketici olması gerekmektedir.
Aynı kanunun ''Tanımlar'' başlıklı 3 üncü maddesinde ''Tüketici'' ticari veya mesleki olmayan amaçlarla hareket eden gerçek veya tüzel kişiyi ifade eder şeklinde tanımlanmıştır. Dolayısı ile tüketici olarak kabul edilmede belirleyici unsur ''ticari veya mesleki amaçlarla hareket etmemektedir''
Bununla birlikte 6502 sayılı kanunda iki husu özel olarak düzenlenmiştir;
1- Kooperatifler kural olarak tüketici tanımına girmemekle birlikte, 6502 sayılı kanunun 39 uncu maddesi uyarınca Kanunun ''Konut Finansmanı'' başlıklı bölüm hükümlerinin uygulanmasında, konut yapı kooperatiflerinin gerçek kişi ortakları tüketici olarak kabul edilmektedir.
2- 6502 sayılı kanun'un paket tur sözleşmeleri başlılı 51 inci maddesinin 9 uncu fıkrasında , ticari veya mesleki faaliyetleri çerçevesinde paket tur hizmetinden faydalanan kişiler de tüketici olarak kabul edilmektedir.
Ayrıca sosyal amaçlı olup, ticaretle iştigal etmeyen, kâr amacı gütmeyen dernek, vakıf gibi tüzel kişiler ile apartman, site yöneticiliği yargı kararlarında tüketici olarak kabul edilmektedir.
Kamu Kurum ve Kuruluşları Tüketici Tanımına Girer mi?
6502 sayılı kanunun ''Kapsam'' başlıklı 2 inci maddesinde kanunun her türlü tüketici işlemi ile tüketiciye yönelik uygulamaları kapsadığı düzenlenmiştir. Bu bağlamda bir işlemin veya uygulamanın 6502 sayılı kanun kapsamında değerlendirilebilmesi için taraflardan birisinin tüketici olması gerekmektedir. TÜKETİCİ kavramı ise 6502 sayılı kanunun ''Tanımlar'' başlıklı 3 üncü maddesinde ticari veya mesleki olmayan amaçlarla hareket eden gerçek ve tüzel kişiyi ifade eder şeklinde tanımlanmıştır.
Söz konusu hükümler uyarınca, kamu yararını sağlamaya yönelik iş ve işlemler gerçekleştirmekle birlikte kamu kurum ve kuruluşlarının özel hukuka dayalı mal ve hizmet alımlarında 6502 sayılı kanunda yapılan tüketici tanımına girmedikleri, diğer bir ifade ile 6502 sayılı kanun'la korunmaya muhtaç bir zayıf taraf olmadıkları değerlendirilmektedir. Nitekim yargıtay 13. hukuk dairesinin 9.10.2007 tarihli ve E. 2007/6949.... sayılı kararında da kamu kurum ve kuruluşlarının tüketici olmadığı belirtilmiştir.
Satıcı/Sağlayıcı Kimdir?
Satıcı; kamu tüzel kişileri de dahil olmak üzere ticari veya mesleki amaçlarla tüketiciye mal sunan veya mal sunanına dına ya da hesabına hareket eden gerçek veya tüzel kişiyi ifade eder şeklinde tanımlanmıştır.
Sağlayıcı; Kamu tüzel kişileri de dahil olmak üzere ticari veya mesleki amaçlarla tüketiciye hizmet sunan veya hizmet sunanın adına ya da hesabına hareket eden gerçek veye tüzel kişiyi ifade eder şeklinde tanımlanmıştır.
Kamu Kurum Ve Kuruluşları Satıcı / Sağlayıcı Tanımına Girer mi?
Yukarıda açıklanan söz konusu hükümler uyarınca ticari veya mesleki amaçlarla hareket eden bir kamu tüzel kişisinin veya onun adına ya da hesabına hareket eden gerçek veya tüzel kişinin mal veya hizmet piyasalarında tüketici ile bir sözleşme veya tüketici işlemi yaması halinde 6502 sayılı Kanun kapsamında satıcı/sağlayıcı tanımına gireceği değerlendirilmektedir.
Tanımları anladığımıza göre o halde biraz da olaylara odaklanalım.
Ayıp Türleri
ayıplı malda ayıp türleri: açık ayıp: satılan malda gözle görülebilen ayıplardır. gizli ayıp: gözle görülemeyen ve malın kullanılması ile ortaya çıkan ayıptır. hukuki ayıp: malda açık ve gizli ayıp hususunda bir eksiklik olmamasına rağmen hukuki nedenlerle maldan yararlanma kısmen veya tamamen engelleniyorsa hukuki ayıp söz konusudur. ekonomik ayıp: tüketicinin maldan yararlanma imkanını azaltan, malın ekonomik değerini düşüren ayıptır.
Son düzenleme: