Yedek Parça Stok Liste Ve Fiyat Bilgilerini Vatandaş Neden Göremiyor?

A Çevrimdışı

Adem Helvacı 

Süper Üye
17 Şub 2017
24,295
51
Uzun zamandır aklımda olan konulardan birisidir bu.

Televizyon satın alıyorsunuz, paneli kırılıyor, yedek parça firmanın elinde var mı yok mu belli değil. Fiyatı kaç lira belli değil.
Personele soruyorsunuz, ekrandan fabrika stoklarına bakıp bilgi veriyor güya, ekranda 3 yazıyor ancak o size 5 diyor.
Vatandaşın bu bilgiyi teyit edebilecek yeri yok.

Herhangi bir ucuz kafeteryaya gitseniz, fiyat listesi yok diye 5tl lik yarım ekmek döner için dahi ceza uygulanabilme durumları varken, 3000 5000 10000tl lik yedek parçalar için vatandaş tam bir bilinmezlik içerisine sürükleniyor.


Bu bağlamda bu gün komisyon toplantısında avukat arkadaşımıza konuyu gündeme getirip destek istedim ve hatta buna örnek teşkil edebilecek bir de dosya verdim kendisine.

Gerekli araştırmaları yapacak, hatta şu uzun uzun tartıştığımız Elektrik dağıtım şirketleri konusunu da görüştük ve ortak bir yok bulduk, bununla ilgili de bilgilendireceğim sizi sonra.

Konu ile ilgili yayınladığım video.




Aşağıya sevgili A Alperentoy 'un yazdığı yazıyı ekliyorum müsaadesi ile. İlk mesaj olduğu için dikkat çeksin istedim zira oldukça güzel vurgulamış.


Ne yazık ki haklarımızı bilmemeyi geçtim öğrenmeye bile heveslenmiyoruz. Almanya da yıllar önce gezmeye giden biri akrabaları ve komşusuyla gittikleri piknik dönüşünde otobanda çocuğun yola attığı çöpün cezasını otoban çıkışında polise öderken soruyor nasıl gördünüz diye? Polis alman komşularını gösteriyor öndeki arabayla giderken aynadan görüp ihbar etmiş. Yasalara uyarken yanındakilerin uymasını da istemek herkes için görev olmalı ama bizim millette örtbas etmek en kabul gören davranış biçimi gibi duruyor ortada.

Konuya gelince işte yayınlanmış olan ;
SATIŞ SONRASI HİZMETLER YÖNETMELİĞİ

Hazırlanmasına dayanak;

Dayanak
MADDE 3 – (1) Bu Yönetmelik, 7/11/2013 tarihli ve 6502 sayılı Tüketicinin Korunması Hakkında Kanunun 58 inci ve 84 üncü maddelerine
dayanılarak hazırlanmıştır.

içinden bir bölüm;

Yedek parça ve fiyat listesi
MADDE 12 – (1) Üretici veya ithalatçılar, tüketicilerin talebi üzerine yedek parça satışından kaçınamazlar.
(2) Servis istasyonlarının, yedek parça fiyat listesini, tüketicilerin görebileceği bir yere asması veya katalog halinde ya da elektronik ortamda
tüketiciye göstermesi zorunludur.


Bu da yönetmeliğin linki;


Yürütme
MADDE 19 – (1) Bu Yönetmelik hükümlerini (Değişik ibare:RG-12/2/2020-31037)(1) Ticaret Bakanı yürütür.

Bir yıl önceden beri bu haliyle yürürlükte, yani bireysel yada kurumsal olarak hizmeti alamayan şikayette bulunabilir, tabii yukarıda belirttiğim gibi örtbası sevmiyor yada eşini dostunu kayırmıyorsa.

Bakanlık çalışanları ceza kesme heveslisi değil ancak önce uyarıp mağduriyetin giderilmesini ve şikayetlerin son bulmasını istiyor, akabinde tekrarları halinde cezalar ve belge iptalleri ile iş gidiyor.

Şikayetin asıl makamı belli, kanun ve yönetmelikler belli, bakalım kimler içimizden haklarını doğru mecralara da da taşımaya başlayacaklar...
 
Son düzenleme:
Domestos Çevrimdışı

Domestos 

Süper Üye
3 Tem 2018
4,206
50
Her insanın ilmi, kültürü, ortamı farklı olduğu gibi her bir sektörün de işleyişi farklı hocam... Teknik, bilimsel, eğitim ve tecrübe isteyen alanları vatandaşa açarsak vay halimize... Bunun sonu, ameliyathaneye giren hasta yakınının beyin cerrahının yaptığı işi sorgulamasına varır...

* * *

Olması gereken bir sistemin dışına çıkılıyorsa tamam eleştirelim, fakat 1 liralık diyotu neden 2 liraya (yüzde yüz kar çünkü) değiştirmedin dersek olmaz...

Eleştirelim derken, eleştirecek sistemi ortadan kaldırmaya benzer bu iş
 
A Çevrimdışı

Adem Helvacı 

Süper Üye
17 Şub 2017
24,295
51
Her insanın ilmi, kültürü, ortamı farklı olduğu her bir sektörün de işleyişi farklı hocam... Teknik, bilimsel, eğitim ve tecrübe isteyen alanları vatandaşa açarsak vay halimize... Bunun sonu, ameliyathaneye giren hasta yakınının beyin cerrahının yaptığı işi sorgulamasına varır...

* * *

Olması gereken bir sistemin dışına çıkılıyorsa tamam eleştirelim, fakat 1 liralık diyotu neden 2 liraya (yüzde yüz kar çünkü) değiştirmedin dersek olmaz...
Aslında otomotiv sektöründe gayet oturmuş bir sistem bu.

Vatandaş gidip tek bir tane buji almak istediğinde dahi dilediği firmanın sitesinden fiyat stok bilgisi alabiliyorken, bu derece yüksek oranda satış rakamları yakalayan ürün gruplarında olmaması mümkün değil bence.

Tamam tek bir diyot olmasın lakin en büyük sorunu teşkil eden 3 unsur yani panel anakart güç kartı ürünleri için bu sağlıklı şekilde yapılabilir.

Eğer bu yapılmaz ise, yetkili servis suiistimalleri inanılmaz ölçüde büyüyor LG servisleri örneğinde olduğu gibi. 574tl girdi maliyeti olan bir anakart için vatandaştan 1300tl kart bedeli tahsil etmelerinin başka türlü önü alınamayacaktır.

Bakınız forumumuzda örneği olan bir çok konu var, bunlardan birisini daha yeni açmış üyemiz


Buradaki örnekte de olduğu gibi bu ürün grubunda sürekli tüketiciye reva görülen hizmet bu. Yedek parça yok, gel sana yeni mal satalım politikası. Neden? Çünkü yedek parça bulundurmanın maliyeti çok yüksek.

Yedek parçası olsaydı 850tl ye bitirilebilecek bir iş, bu hali ile 1300tl ye çıkmış (Öyle okudum)

Bu uygulama aynı zamanda endüstriyel atıkların da inanılmaz artmasına neden oluyor.

Halbuki üreticiler eğer bu işi tüketici tarafında sıkı takip edildiğini ve devletin de kontrol ettiğini düşünürse bu kadar rahat hareket edemezler diye düşünüyorum.
 
A Çevrimdışı

Adem Helvacı 

Süper Üye
17 Şub 2017
24,295
51
Şeffaflıktan uzak bir çok konu var çözülmesi gereken fakat ne yazık ki genel bir yapı kuramıyoruz.Karar/zarardan öte fiyat alabilmenin mümkün olduğu bir yapı olmalı.

Enteresan olan şu ki, birçok yetkili servis, taaaa 2014 de yürürlüğe giren kanun ile artık yedek parça satışı yapmıyoruz demelerinin YASAK olduğunu dahi bilmiyor. Neden? Çünkü tüketici sorgulamıyor. Genel kanı üzerinden hareket ediliyor sürekli olarak.

Halbuki yasal olarak eğer ben bir tüketici sıfatı ile gidip yedek parça istiyorsam yetkili servisten, hiç bir şekilde bana yedek parça satmıyorum diyemez.

''Yedek parça yok'' demek, tüketici kanunu hükümleri doğrultusunda gerçek tüketicilere (Tamircilerden bahsetmiyorum) dört seçimlik hakkı doğurur açık ve net.

Yeter ki haklarımızı bilelim ve peşini bırakmayalım.
 
Domestos Çevrimdışı

Domestos 

Süper Üye
3 Tem 2018
4,206
50
Aslında otomotiv sektöründe gayet oturmuş bir sistem bu.

Vatandaş gidip tek bir tane buji almak istediğinde dahi dilediği firmanın sitesinden fiyat stok bilgisi alabiliyorken, bu derece yüksek oranda satış rakamları yakalayan ürün gruplarında olmaması mümkün değil bence.

Tamam tek bir diyot olmasın lakin en büyük sorunu teşkil eden 3 unsur yani panel anakart güç kartı ürünleri için bu sağlıklı şekilde yapılabilir.

Eğer bu yapılmaz ise, yetkili servis suiistimalleri inanılmaz ölçüde büyüyor LG servisleri örneğinde olduğu gibi. 574tl girdi maliyeti olan bir anakart için vatandaştan 1300tl kart bedeli tahsil etmelerinin başka türlü önü alınamayacaktır.

Bakınız forumumuzda örneği olan bir çok konu var, bunlardan birisini daha yeni açmış üyemiz


Buradaki örnekte de olduğu gibi bu ürün grubunda sürekli tüketiciye reva görülen hizmet bu. Yedek parça yok, gel sana yeni mal satalım politikası. Neden? Çünkü yedek parça bulundurmanın maliyeti çok yüksek.

Yedek parçası olsaydı 850tl ye bitirilebilecek bir iş, bu hali ile 1300tl ye çıkmış (Öyle okudum)

Bu uygulama aynı zamanda endüstriyel atıkların da inanılmaz artmasına neden oluyor.

Halbuki üreticiler eğer bu işi tüketici tarafında sıkı takip edildiğini ve devletin de kontrol ettiğini düşünürse bu kadar rahat hareket edemezler diye düşünüyorum.
İşine gelmese bu çarkı çevirmez kimse hocam. Herkesin ayağına taş değmediği sürece işine geliyor bu çark...

13 yıl önce 1500 liraya aldığım lcd'nin daha iyisi şimdi de 1500 lira yani tüketici ucuz ürün peşinde, üretici ucuz ürün yapmak zorunda çünkü talep var.

Geri kalan her şey hikaye.
 
akrep2018 Çevrimdışı

akrep2018 

Süper Üye
16 Eyl 2018
1,239
62
Benim 2,5 sene önce Bosch mikrodalga fırınım arıza yapmıştı,servis elemanı geldi kontrol etti ve servis şubesine götürdü.Telefon etti sigorta patlamış,elimizde yedek parça bulundurmuyoruz,siz onaylarsanız sipariş geçeceğiz dedi.Ben de onayladım.Tamirden 2 gün sonra geldi o zamanki parayla benden 100 Tl ücret aldılar.Değişen parça da sadece sigortaymış.Geçen yaz aynı arızayı yapınca internetten araştırdım,kendim az buçuk anlarım bu işlerden ben değiştireyim dedim.Eski sigortayı aldım yanıma İzmir Çankaya'da her türlü beyaz eşya yedek parçası satan yer var oradan yenisini (Değerleri,ölçüleri aynı)yan sanayi 10 tl ye aldım.Servisin taktığı eski sigortayı söküp,yeni aldığımı taktım şu ana kadar sorunsuz çalışıyor.
 
Umut Barış Çevrimdışı
23 Kas 2017
20,611
Telefon üreticileri bunu biraz yapıyor. Huawei'de mevcuttu.
Fiyatlar güncellenmiyordu ama modele ait parça fiyatlarını görüyordunuz.
Altta da zaten kur farkını ve işçilik bedelini dipnot olarak düşmülerdi. :kiskis
Daha panel tipini yazmayan üreticilerin bunu yapmasını beklemek mucize olur muhtemelen.
 
korkutsa Çevrimdışı

korkutsa 

Aktif Üye
6 Kas 2020
65
47
Yedek parça stok bilgisi ve fiyat görememenin dışında bir problemimiz daha var aslında. Yedek parça fiyatları???!!!!!
Satın aldığım multi blender 120₺ , önemsiz denecek(çırpıcı adaptör) bir yedek parça 60₺.
Araç satın alıyorum 150b₺ Tavan camı değişimi 22b₺, elektrikli yan ayna 8b₺, ön far teki 7b₺. Sıfır araba alıp parçalayarak satsak 5 katı para cebimize girecek neredeyse.

Tv-panel konusunda panelin tv kadar fiyatlı olmasını makul ve normal karşılıyorum.
 
A Çevrimdışı

Adem Helvacı 

Süper Üye
17 Şub 2017
24,295
51
Yedek parça stok bilgisi ve fiyat görememenin dışında bir problemimiz daha var aslında. Yedek parça fiyatları???!!!!!
Satın aldığım multi blender 120₺ , önemsiz denecek(çırpıcı adaptör) bir yedek parça 60₺.
Araç satın alıyorum 150b₺ Tavan camı değişimi 22b₺, elektrikli yan ayna 8b₺, ön far teki 7b₺. Sıfır araba alıp parçalayarak satsak 5 katı para cebimize girecek neredeyse.

Tv-panel konusunda panelin tv kadar fiyatlı olmasını makul ve normal karşılıyorum.
Panel konusunda size katılıyorum, yalnız birilerinin de bu işten ciddi mamalandığını inkar edemiyorum.

Domestos Domestos hatırlar, 1980 lerde Alamanyalardan tatile gelenlerin çocukları ile sokaklarda oynarken ''Siz ne yapıyor bunları? ne diye almıyor yeni? bizde tamir yooog, bozuldu? puik atariz yenisini aliriz. Neden? çünkü tamiri daha pahali''

derlerdi :kiskis

Aramızda kalsın ama dostlar, zannımca Alamanya bizi kıskaniyür :kiskis
 
A Çevrimdışı

Adem Helvacı 

Süper Üye
17 Şub 2017
24,295
51
Telefon üreticileri bunu biraz yapıyor. Huawei'de mevcuttu.
Fiyatlar güncellenmiyordu ama modele ait parça fiyatlarını görüyordunuz.
Altta da zaten kur farkını ve işçilik bedelini dipnot olarak düşmülerdi. :kiskis
Daha panel tipini yazmayan üreticilerin bunu yapmasını beklemek mucize olur muhtemelen.
Umutum özellikle yetkili servisler bunu çok suistimal ediyor.

Hadi isim de vereyim mesela Vestel yetkili servisine gidip kumanda satınalmak istiyorsun sana 50tl diyor, halbuki sistemdeki garanti dışı tavan satış fiyatı 30tl.

Nedir bu garanti dışı tavan satış fiyatı peki?

Sistemde Vestel servisi ekranında 3 ayrı fiyat görür. Birisi malın saf fiyatıdır
100tl

diğeri vergili fiyatıdır
118tl

diğeri de garanti dışı tavan satış fiyatıdır yani servisin kâr marjı da eklenmiş fiyatı yani 140tl (Bunların da orandal hesapları var sistemde)


Peki servis size sadece yedek parça için (İşçilik yok) kaç lira fiyat veriyor? 250tl


İşte problem burada.

VESTEL aslında üstüne düşeni yapmış mı? Evet yapmış,
Servisi de tüketiciyi de koruyacak bir fiyat politikası uygulamış mı? Evet uygulamış
peki servis bu politikayı uygulamış mı? HAYIR Uygulamamış.

İşte eğer vatandaşın ulaşabileceği bir fiyat listesi olsaydı, servis haksız kazanç ile ceplerini dolduramaz, vatandaş da bu zor koşullar altında kazandığı paraları iki katı 3 katı bu servislere ödemezdi.

Tekrar ediyorum ki bu liste öyle en ufak cıvatasına kadar olmak zorunda değil ancak en çok ihtiyaç duyulan anakart-güç kartı-panel-kumanda-bulaşık makinesi fıskiyesi-çamaşır makinesi deterjan çekmecesi gibi sarf oranı yüksek kalemlerde mutlaka olmalı.

Bu işin kanun tarafı ne diyor ona avukat arkadaşımız bakıyor, kısa zamanda netliğe kavuşturacağız diye düşünüyorum.
 
A Çevrimdışı

Alperentoy

Süper Üye
12 Nis 2019
647
Ne yazıkki haklarımızı bilmemeyi geçtim öğrenmeye bile heveslenmiyoruz. Almanya da yıllar önce gezmeye giden biri akrabaları ve komşusuyla gittikleri piknik dönüşünde otobanda çocuğun yola attığı çöpün cezasını otoban çıkışında polise öderken soruyor nasıl gördünüz diye? Polis alman komşularını gösteriyor öndeki arabayla giderken aynadan görüp ihbar etmiş. Yasalara uyarken yanındakilerin uymasını da istemek herkes için görev olmalı ama bizim millette örtbas etmek en kabul gören davranış biçimi gibi duruyor ortada.

Konuya gelince işte yayınlanmış olan ;
SATIŞ SONRASI HİZMETLER YÖNETMELİĞİ

Hazırlanmasına dayanak;

Dayanak
MADDE 3 – (1) Bu Yönetmelik, 7/11/2013 tarihli ve 6502 sayılı Tüketicinin Korunması Hakkında Kanunun 58 inci ve 84 üncü maddelerine
dayanılarak hazırlanmıştır.

içinden bir bölüm;

Yedek parça ve fiyat listesi
MADDE 12 – (1) Üretici veya ithalatçılar, tüketicilerin talebi üzerine yedek parça satışından kaçınamazlar.
(2) Servis istasyonlarının, yedek parça fiyat listesini, tüketicilerin görebileceği bir yere asması veya katalog halinde ya da elektronik ortamda
tüketiciye göstermesi zorunludur.


Bu da yönetmeliğin linki;


Yürütme
MADDE 19 – (1) Bu Yönetmelik hükümlerini (Değişik ibare:RG-12/2/2020-31037)(1) Ticaret Bakanı yürütür.

Bir yıl önceden beri bu haliyle yürürlükte, yani bireysel yada kurumsal olarak hizmeti alamayan şikayette bulunabilir, tabii yukarıda belirttiğim gibi örtbası sevmiyor yada eşini dostunu kayırmıyorsa.

Bakanlık çalışanları ceza kesme heveslisi değil ancak önce uyarıp mağduriyetin giderilmesini ve şikayetlerin son bulmasını istiyor, akabinde tekrarları halinde cezalar ve belge iptalleri ile iş gidiyor.

Şikayetin asıl makamı belli, kanun ve yönetmelikler belli, bakalım kimler içimizden haklarını doğru mecralara da da taşımaya başlayacaklar...
 

Bu konuyu görüntüleyen kullanıcılar

Geri