General Motor 6T30-40-45 Tam Otomatik Şanzıman

Sota Çevrimdışı

Sota 

Root
6 Mar 2016
16,482
General Motor tarafından üretilen enlemesine (travers) montaj monte edilen. 6 ileri tork konvertörlü tam otomatik şanzıman olaran 6T30 - 6T40 - 6T45 modellerini ele alacağız.

Bu şanzıman OPEL, CHEVREOLET grubu araçlarda kullanılmaktadır.

Tork konvertörü nedir ve nasıl çalışır.

tork konvertörünün çalışma mantığı en basit şekilde anlatmak gerekirse. 2 adet vantilatörü karşılıklı ve yakın mesafede birbirine doğru konumlandırdığınızı düşünün.
Vantilatörlerden birini fişe takar çalıştırsanız diğer vantilatör fişe takılı olmasa bile dönmeye başlayacaktır.
Burada uygulanan döndürme kuvveti hava tarafında yapılmaktadır. Tork konvertöründe bu işlem özel hidrolik sıvısıyla yapılmaktadır. ATF (Automatic Transmission Fluid)

Bu anlatıklarımı video anlatımıyla pekiştirelim




Planet dişli sistemi nedir, Vitesler nasıl oluşur.




Artık tork konvertörü ve planet dişli sisteminin nasıl çalıştığını biliyoruz. E ozaman bu şanzımanların sonunda ki 30 - 40 -45 nedir.
Bu rakam o şanzımanın tork dayanımını gösterir.

6T30 = 300NM
6T40 = 400NM
6T45 = 450NM

6T30-40 modelleri benzinli motorlarda kullanılırken, dizel motorların yüksek torku nedeniyle 6T45 modeli sadece dizel ünitelerle beraber gelir.

GM 6T30 - 6T40 - 6T45 bakımı

Bu şanzımanlarda toplam 8 litre ATF yağ bulunmakta bunu yaklaşık 1 litresi radyatör , 2 litresi tork konvertörü , 5 litresi de karter ve dişli kutusunda bulunmakta.
aranızda radyatör ne alaka dediğinizi duyar gibiyim. Bildiğiniz üzere sıkıştırılan ve basınca maruz kalan sıvılar ısınır bunun sonucu olarak yağ yanmaya başlar ve yapısı bozulur.
Bunu önlemek için aynı motor tarafında olduğu gibi yağın soğutulması gerekir ki yağın ömrü uzun olsun.
ek bilgi: opel insignia modelinde atf yağını soğutmak için radyatör soğucutusuna ek olarak harici olarak hava soğutma radyörde kullanılmaktadır.

sıcaklık ve yağ ömrü ilişkisiyle ilgili grafik

images.jpeg-20fade6043d7fe765.jpg



Bu şanzımanların bakımı 60-80bin km aralığında yapılması gerektiğini düşünüyorum. (kişisel fikrim ve edindiğim tecrübere göre konuşuyorum)
şanzıman içerisinde basıncı yönlendiren selenoidlerin hemen altında yağ filtresi bulunmakta bunu değişimi biraz zahmetli olduğu için revizyon haricinde değişimi pek yapılmıyor.

yağ değişimine gelecek olursa 5 litre motul atf 6 yada luqui moly 1800 (benim tercihim)

20200812_110230.jpg



mümkünse motor, şanzımana tam soğukken şanzıman karter tapası alttan açılarak eski yağ boşaltırlır. yeni yağı hemen motor ecusü altında bulunan dolum yerinde yapılır.
ortalama 5litre yağ alır, 8-10litre koyan ustalar gördüm ama bu hataya düşmeyin yağ değişimleri karterden yapırsa 5litre.

Ben sana inanmıyorum seviye kontrol yapmak istiyorum derseniz şanzıman sıcaklığını 85 dereceye gelmesini bekleyip düz zeminde motor çalışır durumda ve vites konumu P iken

sol aks hemen yanında seviye tapası sökülür fazla yağ varsa kesiline kadar akması beklenir yağ gelmezse ekleme yapıp aynı işlem tekrarlanır.

işlem manueli




bu şanzımanda çalışma düzensizliği, vites geçişlerinde kararsızlık olduğu görülürse şanzımana müdahele ettirmeden önce MDI cihazı yardımıyla adaptasyon sıfırlaması yapılıp tekrar kontrol edilmesi sizi masraftan kurtarabilir.

şanzımanın teknik verileri için
 
Son düzenleme:
eketen Çevrimdışı

eketen 

VIP
26 Haz 2020
1,235
Eline sağlık.

Şimdi T45 şanzıman, benzinli 1.6 T astra.

P0700 arızası.
Şanzıman revizyonu, sadece kart dedikleri beyin değişmiyor. 4 ay sonra tekrar aynı kod ve güvenli moda geçiş. Hata kodunu silip devam edebiliyorsun.
Beyin çıkma sağlam beyinle değişiyor arıza ışığı ve uyarı bitiyor. (Sıfırını bulamıyorlar) 3 ay sonra ışıklarda durduğun an bir müddet rölanti dengesizliği, vites küçültürken ani düşürme. İlk pürüzsüz değişimler yok. Ama hata kodu atma da yok.

Şimdi fikrin nedir?
 
eketen Çevrimdışı

eketen 

VIP
26 Haz 2020
1,235
Aynen. 88 derece, seviye tıpası açılıp boşaltılıyor. Mdi2 kalibrasyon yapılıyor.
Zaten ilk değişimde yapmıyor, 3 ay gibi bir süre sonra başlıyor.
 
Sota Çevrimdışı

Sota 

Root
6 Mar 2016
16,482
Hayır. Selenoidler sıfırlanmıştı. Beyinle birlikte bunlar kullanıldı.
P700 arızasını tetiklemesi muhtemel arızalar

  • Arızalı TCM
  • Kablolardakı kısa devreler
  • Şanzıman sorunları
  • Arızalı vites değiştirme solenoidleri
  • Arızalı motor soğutma suyu sensörü
  • Kirli şanzıman yağı
  • Düşük seviyede şanzıman yağı

tcm, selenoid arızası varsa yapılacak testle ortaya çıkar ama kablo kısa devre varsa içi açılmadan tespiti zor
motor suyu sıcaklığında anormal hareketler var mı enazında bunu sen gözlemleyebilirsin.
 
eketen Çevrimdışı

eketen 

VIP
26 Haz 2020
1,235
P700 arızasını tetiklemesi muhtemel arızalar

  • Arızalı TCM
  • Kablolardakı kısa devreler
  • Şanzıman sorunları
  • Arızalı vites değiştirme solenoidleri
  • Arızalı motor soğutma suyu sensörü
  • Kirli şanzıman yağı
  • Düşük seviyede şanzıman yağı

tcm, selenoid arızası varsa yapılacak testle ortaya çıkar ama kablo kısa devre varsa içi açılmadan tespiti zor
motor suyu sıcaklığında anormal hareketler var mı enazında bunu sen gözlemleyebilirsin.

Termostat set olarak değişti.
Şanzıman yağı iki tur gm dexron6 ile değişti.
Tcm zaten değişti.

Kabloları bilemiyorum. Sorun olsa 3 ay sonra mı çıkar hemen mi?

Dış göz olarak bakalım sen nereye kadar gideceksin. Buradan iyi beyin fırtınası çıkacak. Şu an aklımdakileri söylemiyorum düşünceni etkilememek için. 🙂
 
Sota Çevrimdışı

Sota 

Root
6 Mar 2016
16,482
Termostat set olarak değişti.
Şanzıman yağı iki tur gm dexron6 ile değişti.
Tcm zaten değişti.

Kabloları bilemiyorum. Sorun olsa 3 ay sonra mı çıkar hemen mi?

Dış göz olarak bakalım sen nereye kadar gideceksin. Buradan iyi beyin fırtınası çıkacak. Şu an aklımdakileri söylemiyorum düşünceni etkilememek için. 🙂
hararet göstergende düzensizlik var mı?. tcm sogutma suyu sıcaklıgınıda okuyor.
yağ değişiminde çıkan yağın kıvamı ve rengi nasıldı.? katranlaşma varsa filtreyi tıkamış olabilir.
 
eketen Çevrimdışı

eketen 

VIP
26 Haz 2020
1,235
hararet göstergende düzensizlik var mı?. tcm sogutma suyu sıcaklıgınıda okuyor.
yağ değişiminde çıkan yağın kıvamı ve rengi nasıldı.? katranlaşma varsa filtreyi tıkamış olabilir.

Hararet göstergesi normal. Şöyle bir şey var; hararet 90 da sabitken dijital ekranda 104 derece gösteriyor. Burada bir sapma var.
İlk revizyonda çıkan yağın rengi biraz bozulmuş olsa da kıvamı iyiydi. Filtre, balatalar selenoidler her şey değişti. Onun üstüne 3 kere yağ değişimi yapıldı, şimdiki 4. temiz yağ, beyinle birlikte konuldu.
 
Samurai Çevrimdışı

Samurai 

Moderatör
3 Ağu 2021
2,319
39
Başka kullanıcılar bu hatanın yanı sıra P2008, P0327, C1424, C1431, B14A1 gibi arıza kodları da almış. Siz zaten internet üzerinde yeterince araştırma yapmışsınızdır, o yüzden benim yazmama gerek yok 🙂 Sebeplerin arasında özellikle kablo tesisatında kaçak ve kısa devre üzerine durulmuş. Zayıf akü de buna sebep olabilir diyen de var.
İlk 5 Sorun Giderme Yöntemleri:
1. Şanzıman Yağı Kontrolü
2. Kablo Bağlantılarının Kontrol Edilmesi (ECM ve TCM)
3. Akışkan Hortumlarında Sızıntı ve Hasar Kontrolü
4. Şanzıman Selenoid Kontrolü
5. Valflerdeki Soketlerin ve Güç Kablolarının Kontrolü

 
eketen Çevrimdışı

eketen 

VIP
26 Haz 2020
1,235
Haydaaa,arada o kadar fark var sen "normal" diyorsun :) ya müşir (öyle mi deniliyordu) bozuk veya gösterge ,belki de göstergede kalibrasyon yapılmalı :)


Üstat işin enteresanını söyleyeyim; servis buna normal diyor. Analog göstergede 90 da fan açıyor, klima açıldığında ikinci kademe çalışıyorsa sorun yok. Dijitale takılma dedi. Zamanla şase zayıflıyor gibi bir laf ettiler. İşinde çok iyi bir elektrikçiye gösterdim. Adam kendi yaptığı takviye kablosuyla aküden şase aldı. Bu şekilde tekrar baktık yine aynı. Usta hal hatır sordu tabi. :gul

Komple termostatı değiştirdim. Ben en büyük parçasından vidasına kadar hep servis ürünü kullanıyorum. Desekki yan sanayi parça sorun çıkartıyor, o da yok. 🤭

Samurai Unforgotten,

Dostum, hepsine bakıldı. Sadece 5 numaradan emin değilim. Bir de selenoidler sıkıntılı olabilir mi onda tereddüt ediyorum.
 
Sota Çevrimdışı

Sota 

Root
6 Mar 2016
16,482
Hararet göstergesi normal. Şöyle bir şey var; hararet 90 da sabitken dijital ekranda 104 derece gösteriyor. Burada bir sapma var.
İlk revizyonda çıkan yağın rengi biraz bozulmuş olsa da kıvamı iyiydi. Filtre, balatalar selenoidler her şey değişti. Onun üstüne 3 kere yağ değişimi yapıldı, şimdiki 4. temiz yağ, beyinle birlikte konuldu.
motor a14net mi a16let mi.
eski ünitelerde opel hep avrupa tipi denilen yüksek sicaklikta açan 105-110'luk termostat kullaniyor haliyle yazilimi ona göre kodluyor.

ekranda 90 ecu 104 görmeniz normal bütün hepsi böyle. ( yeni modeller hariç 93-94 derecede çalışırlar)

bütün herşeyi el atmışsınız fazla seçenek kalmadı.
Şanzıman içi yada dışındaki kablo bağlarında birinin şase yapma ihtimali kalıyor geriye.
 

Bu konuyu görüntüleyen kullanıcılar

Geri
Üst Alt