Sota
Root
- 6 Mar 2016
- 19,745
General Motor tarafından üretilen enlemesine (travers) montaj monte edilen. 6 ileri tork konvertörlü tam otomatik şanzıman olaran 6T30 - 6T40 - 6T45 modellerini ele alacağız.
Bu şanzıman OPEL, CHEVREOLET grubu araçlarda kullanılmaktadır.
Tork konvertörü nedir ve nasıl çalışır.
tork konvertörünün çalışma mantığı en basit şekilde anlatmak gerekirse. 2 adet vantilatörü karşılıklı ve yakın mesafede birbirine doğru konumlandırdığınızı düşünün.
Vantilatörlerden birini fişe takar çalıştırsanız diğer vantilatör fişe takılı olmasa bile dönmeye başlayacaktır.
Burada uygulanan döndürme kuvveti hava tarafında yapılmaktadır. Tork konvertöründe bu işlem özel hidrolik sıvısıyla yapılmaktadır. ATF (Automatic Transmission Fluid)
Bu anlatıklarımı video anlatımıyla pekiştirelim
Planet dişli sistemi nedir, Vitesler nasıl oluşur.
Artık tork konvertörü ve planet dişli sisteminin nasıl çalıştığını biliyoruz. E ozaman bu şanzımanların sonunda ki 30 - 40 -45 nedir.
Bu rakam o şanzımanın tork dayanımını gösterir.
6T30 = 300NM
6T40 = 400NM
6T45 = 450NM
6T30-40 modelleri benzinli motorlarda kullanılırken, dizel motorların yüksek torku nedeniyle 6T45 modeli sadece dizel ünitelerle beraber gelir.
GM 6T30 - 6T40 - 6T45 bakımı
Bu şanzımanlarda toplam 8 litre ATF yağ bulunmakta bunu yaklaşık 1 litresi radyatör , 2 litresi tork konvertörü , 5 litresi de karter ve dişli kutusunda bulunmakta.
aranızda radyatör ne alaka dediğinizi duyar gibiyim. Bildiğiniz üzere sıkıştırılan ve basınca maruz kalan sıvılar ısınır bunun sonucu olarak yağ yanmaya başlar ve yapısı bozulur.
Bunu önlemek için aynı motor tarafında olduğu gibi yağın soğutulması gerekir ki yağın ömrü uzun olsun.
ek bilgi: opel insignia modelinde atf yağını soğutmak için radyatör soğucutusuna ek olarak harici olarak hava soğutma radyörde kullanılmaktadır.
sıcaklık ve yağ ömrü ilişkisiyle ilgili grafik
Bu şanzımanların bakımı 60-80bin km aralığında yapılması gerektiğini düşünüyorum. (kişisel fikrim ve edindiğim tecrübere göre konuşuyorum)
şanzıman içerisinde basıncı yönlendiren selenoidlerin hemen altında yağ filtresi bulunmakta bunu değişimi biraz zahmetli olduğu için revizyon haricinde değişimi pek yapılmıyor.
yağ değişimine gelecek olursa 5 litre motul atf 6 yada luqui moly 1800 (benim tercihim)
mümkünse motor, şanzımana tam soğukken şanzıman karter tapası alttan açılarak eski yağ boşaltırlır. yeni yağı hemen motor ecusü altında bulunan dolum yerinde yapılır.
ortalama 5litre yağ alır, 8-10litre koyan ustalar gördüm ama bu hataya düşmeyin yağ değişimleri karterden yapırsa 5litre.
Ben sana inanmıyorum seviye kontrol yapmak istiyorum derseniz şanzıman sıcaklığını 85 dereceye gelmesini bekleyip düz zeminde motor çalışır durumda ve vites konumu P iken
sol aks hemen yanında seviye tapası sökülür fazla yağ varsa kesiline kadar akması beklenir yağ gelmezse ekleme yapıp aynı işlem tekrarlanır.
işlem manueli
bu şanzımanda çalışma düzensizliği, vites geçişlerinde kararsızlık olduğu görülürse şanzımana müdahele ettirmeden önce MDI cihazı yardımıyla adaptasyon sıfırlaması yapılıp tekrar kontrol edilmesi sizi masraftan kurtarabilir.
şanzımanın teknik verileri için
Bu şanzıman OPEL, CHEVREOLET grubu araçlarda kullanılmaktadır.
Tork konvertörü nedir ve nasıl çalışır.
tork konvertörünün çalışma mantığı en basit şekilde anlatmak gerekirse. 2 adet vantilatörü karşılıklı ve yakın mesafede birbirine doğru konumlandırdığınızı düşünün.
Vantilatörlerden birini fişe takar çalıştırsanız diğer vantilatör fişe takılı olmasa bile dönmeye başlayacaktır.
Burada uygulanan döndürme kuvveti hava tarafında yapılmaktadır. Tork konvertöründe bu işlem özel hidrolik sıvısıyla yapılmaktadır. ATF (Automatic Transmission Fluid)
Bu anlatıklarımı video anlatımıyla pekiştirelim
Planet dişli sistemi nedir, Vitesler nasıl oluşur.
Artık tork konvertörü ve planet dişli sisteminin nasıl çalıştığını biliyoruz. E ozaman bu şanzımanların sonunda ki 30 - 40 -45 nedir.
Bu rakam o şanzımanın tork dayanımını gösterir.
6T30 = 300NM
6T40 = 400NM
6T45 = 450NM
6T30-40 modelleri benzinli motorlarda kullanılırken, dizel motorların yüksek torku nedeniyle 6T45 modeli sadece dizel ünitelerle beraber gelir.
GM 6T30 - 6T40 - 6T45 bakımı
Bu şanzımanlarda toplam 8 litre ATF yağ bulunmakta bunu yaklaşık 1 litresi radyatör , 2 litresi tork konvertörü , 5 litresi de karter ve dişli kutusunda bulunmakta.
aranızda radyatör ne alaka dediğinizi duyar gibiyim. Bildiğiniz üzere sıkıştırılan ve basınca maruz kalan sıvılar ısınır bunun sonucu olarak yağ yanmaya başlar ve yapısı bozulur.
Bunu önlemek için aynı motor tarafında olduğu gibi yağın soğutulması gerekir ki yağın ömrü uzun olsun.
ek bilgi: opel insignia modelinde atf yağını soğutmak için radyatör soğucutusuna ek olarak harici olarak hava soğutma radyörde kullanılmaktadır.
sıcaklık ve yağ ömrü ilişkisiyle ilgili grafik
Bu şanzımanların bakımı 60-80bin km aralığında yapılması gerektiğini düşünüyorum. (kişisel fikrim ve edindiğim tecrübere göre konuşuyorum)
şanzıman içerisinde basıncı yönlendiren selenoidlerin hemen altında yağ filtresi bulunmakta bunu değişimi biraz zahmetli olduğu için revizyon haricinde değişimi pek yapılmıyor.
yağ değişimine gelecek olursa 5 litre motul atf 6 yada luqui moly 1800 (benim tercihim)
mümkünse motor, şanzımana tam soğukken şanzıman karter tapası alttan açılarak eski yağ boşaltırlır. yeni yağı hemen motor ecusü altında bulunan dolum yerinde yapılır.
ortalama 5litre yağ alır, 8-10litre koyan ustalar gördüm ama bu hataya düşmeyin yağ değişimleri karterden yapırsa 5litre.
Ben sana inanmıyorum seviye kontrol yapmak istiyorum derseniz şanzıman sıcaklığını 85 dereceye gelmesini bekleyip düz zeminde motor çalışır durumda ve vites konumu P iken
sol aks hemen yanında seviye tapası sökülür fazla yağ varsa kesiline kadar akması beklenir yağ gelmezse ekleme yapıp aynı işlem tekrarlanır.
işlem manueli
Ziyaretçiler için gizlenmiş link,görmek için
Giriş yap veya üye ol.
bu şanzımanda çalışma düzensizliği, vites geçişlerinde kararsızlık olduğu görülürse şanzımana müdahele ettirmeden önce MDI cihazı yardımıyla adaptasyon sıfırlaması yapılıp tekrar kontrol edilmesi sizi masraftan kurtarabilir.
şanzımanın teknik verileri için
Ziyaretçiler için gizlenmiş link,görmek için
Giriş yap veya üye ol.
Son düzenleme: