firma ne ürünü gönderiyor ne iade yapıyor.

A Çevrimdışı

Adem Helvacı 

Süper Üye
17 Şub 2017
24,295
51
Mesafeli satışlar sözleşmesinde bu durum kargo bedelinin tüketiciye yüklenemeyeceğini açıkça belirtiyor.
Buna paralel keyfi iadelerin (Kimse darılmasın oldukça şımarık davranan bir tiki takımı var ve bu da zaten çökmüş olan lojistik sistemine çok çok ciddi bir yük teşkil ediyor) önüne geçebilmek adına firmalar da çıkar yol arıyor ve kendi sözleşmelerini hazırlamak sureti ile iade masraflarını tüketiciye yüklüyor.

Birçok alışveriş sitesinde iade kargo bedellerinin tüketiciye ait olduğu uyarılarını da görüyorum. Hatta dün akustik sünger araştırırken de bunu gördüm.

Yalnız her zaman yazdığımız bir durum var. Hiç bir firmanın kendi kuralları, yasa ve yönetmeliklerden üstün değildir. Buna paralel Kural ile sözleşmeyi de birbirinden ayırt etmek gerekir.

Burada devreye Mesafeli Satışlar Sözleşmesi Madde 8 girer ve buradaki bir cümle tüm mevzuyu özetleyerek çözer.

MADDE 8 − (1) Tüketicinin cayma hakkını kullanması hâlinde satıcı veya sağlayıcı, cayma bildiriminin kendisine ulaştığı tarihten itibaren en geç on gün içerisinde almış olduğu toplam bedeli ve tüketiciyi borç altına sokan her türlü belgeyi tüketiciye hiçbir masraf yüklemeksizin iade etmek ve yirmi gün içerisinde de malı geri almakla yükümlüdür.


Sorun ise şurada. Ortada bir Sözleşme var (ise). Sözleşme iki taraf arasındaki ticari anlaşmadır ve buradaki yükümlülükler her iki tarafı da bağlar.

Hakem heyetine bu şekilde muğlak giderse bu konu heyetten döner.

En önemli konu ise satıcı kim?
Anlaşma koşulları ne?
Sözleşme nerede?
 
Fair Play Çevrimdışı

Fair Play 

Süper Üye
4 Şub 2021
556
Sorun ise şurada. Ortada bir Sözleşme var (ise). Sözleşme iki taraf arasındaki ticari anlaşmadır ve buradaki yükümlülükler her iki tarafı da bağlar.

Affınıza sığınarak doğru mu anlamışım; thh ya da mahkeme yapılan sözleşmeye bakıyor bu sözleşme kanuna aykırı demiyor?
 
A Çevrimdışı

Adem Helvacı 

Süper Üye
17 Şub 2017
24,295
51
Affınıza sığınarak doğru mu anlamışım; thh ya da mahkeme yapılan sözleşmeye bakıyor bu sözleşme kanuna aykırı demiyor?
Durum bu ise evet.


muglak.jpg
 
B Çevrimdışı

baran5454 

Süper Üye
14 Kas 2019
560
MADDE 8 − (1) Tüketicinin cayma hakkını kullanması hâlinde satıcı veya sağlayıcı, cayma bildiriminin kendisine ulaştığı tarihten itibaren en geç on gün içerisinde almış olduğu toplam bedeli ve tüketiciyi borç altına sokan her türlü belgeyi tüketiciye hiçbir masraf yüklemeksizin iade etmek ve yirmi gün içerisinde de malı geri almakla yükümlüdür.

Sorun ise şurada. Ortada bir Sözleşme var (ise). Sözleşme iki taraf arasındaki ticari anlaşmadır ve buradaki yükümlülükler her iki tarafı da bağlar.

Hakem heyetine bu şekilde muğlak giderse bu konu heyetten döner.

Sizin mesafeli satışlar sözleşmesi eski sanırım ya da içeriğinde oynama yapılmış. Gerçi sorun bu değil.

2014 yılında yayınlanan Mesafeli Sözleşmeler Yönetmeliğine göre sizin de dediğiniz gibi tüketiciye kargo bedeli çıkartılamaz. Hatta alış zamanındaki kargo ücretini bile iade etmesi gerekir. Zaten yönetmelik sözleşme de nelerin bulunacağı satıcının hangi sorumlukları veya seçimliliklerinin olacağını belirtmiş.

Cayma hakkı

MADDE 9 –
(1) Tüketici, on dört gün içinde herhangi bir gerekçe göstermeksizin ve cezai şart ödemeksizin sözleşmeden cayma hakkına sahiptir.

(2) Cayma hakkı süresi, hizmet ifasına ilişkin sözleşmelerde sözleşmenin kurulduğu gün; mal teslimine ilişkin sözleşmelerde ise tüketicinin veya tüketici tarafından belirlenen üçüncü kişinin malı teslim aldığı gün başlar. Ancak tüketici, sözleşmenin kurulmasından malın teslimine kadar olan süre içinde de cayma hakkını kullanabilir.

(3) Cayma hakkı süresinin belirlenmesinde;

a) Tek sipariş konusu olup ayrı ayrı teslim edilen mallarda, tüketicinin veya tüketici tarafından belirlenen üçüncü kişinin son malı teslim aldığı gün,

b) Birden fazla parçadan oluşan mallarda, tüketicinin veya tüketici tarafından belirlenen üçüncü kişinin son parçayı teslim aldığı gün,

c) Belirli bir süre boyunca malın düzenli tesliminin yapıldığı sözleşmelerde, tüketicinin veya tüketici tarafından belirlenen üçüncü kişinin ilk malı teslim aldığı gün

esas alınır.

(4) Malın satıcı tarafından taşıyıcıya teslimi, tüketiciye yapılan teslim olarak kabul edilmez.

(5) Mal teslimi ile hizmet ifasının birlikte yapıldığı sözleşmelerde, mal teslimine ilişkin cayma hakkı hükümleri uygulanır.

Eksik bilgilendirme

MADDE 10 –
(1) Satıcı veya sağlayıcı, cayma hakkı konusunda tüketicinin bilgilendirildiğini ispat etmekle yükümlüdür. Tüketici, cayma hakkı konusunda gerektiği şekilde bilgilendirilmezse, cayma hakkını kullanmak için on dört günlük süreyle bağlı değildir. Bu süre her halükarda cayma süresinin bittiği tarihten itibaren bir yıl sonra sona erer.

(2) Cayma hakkı konusunda gerektiği şekilde bilgilendirmenin bir yıllık süre içinde yapılması halinde, on dört günlük cayma hakkı süresi, bu bilgilendirmenin gereği gibi yapıldığı günden itibaren işlemeye başlar.

Cayma hakkının kullanımı

MADDE 11 –
(1) Cayma hakkının kullanıldığına dair bildirimin cayma hakkı süresi dolmadan, yazılı olarak veya kalıcı veri saklayıcısı ile satıcı veya sağlayıcıya yöneltilmesi yeterlidir.

(2) Cayma hakkının kullanılmasında tüketici, EK’te yer alan formu kullanabileceği gibi cayma kararını bildiren açık bir beyanda da bulunabilir. Satıcı veya sağlayıcı, tüketicinin bu formu doldurabilmesi veya cayma beyanını gönderebilmesi için internet sitesi üzerinden seçenek de sunabilir. İnternet sitesi üzerinden tüketicilere cayma hakkı sunulması durumunda satıcı veya sağlayıcı, tüketicilerin iletmiş olduğu cayma taleplerinin kendilerine ulaştığına ilişkin teyit bilgisini tüketiciye derhal iletmek zorundadır.

(3) Sesli iletişim yoluyla yapılan satışlarda, satıcı veya sağlayıcı, EK’te yer alan formu en geç mal teslimine veya hizmet ifasına kadar tüketiciye göndermek zorundadır. Tüketici bu tür satışlarda da cayma hakkını kullanmak için bu formu kullanabileceği gibi, ikinci fıkradaki yöntemleri de kullanabilir.

(4) Bu maddede geçen cayma hakkının kullanımına ilişkin ispat yükümlülüğü tüketiciye aittir.

Satıcı veya sağlayıcının yükümlülükleri

MADDE 12 –
(1) Satıcı veya sağlayıcı, tüketicinin cayma hakkını kullandığına ilişkin bildirimin kendisine ulaştığı tarihten itibaren on dört gün içinde, varsa malın tüketiciye teslim masrafları da dahil olmak üzere tahsil edilen tüm ödemeleri iade etmekle yükümlüdür.

(2) Satıcı veya sağlayıcı, birinci fıkrada belirtilen tüm geri ödemeleri, tüketicinin satın alırken kullandığı ödeme aracına uygun bir şekilde ve tüketiciye herhangi bir masraf veya yükümlülük getirmeden tek seferde yapmak zorundadır.

(3) Cayma hakkının kullanımında, 5 inci maddenin birinci fıkrasının (g) bendi kapsamında (Cayma hakkının olduğu durumlarda, bu hakkın kullanılma şartları, süresi, usulü ve satıcının iade için öngördüğü taşıyıcıya ilişkin bilgiler), satıcının iade için belirttiği taşıyıcı aracılığıyla malın geri gönderilmesi halinde, tüketici iadeye ilişkin masraflardan sorumlu tutulamaz. Satıcının ön bilgilendirmede iade için herhangi bir taşıyıcıyı belirtmediği durumda ise, tüketiciden iade masrafına ilişkin herhangi bir bedel talep edilemez. İade için ön bilgilendirmede belirtilen taşıyıcının, tüketicinin bulunduğu yerde şubesinin olmaması durumunda satıcı, ilave hiçbir masraf talep etmeksizin iade edilmek istenen malın tüketiciden alınmasını sağlamakla yükümlüdür.

Sözleşmenin daha önceki maddelerinde bilgilendirmenin nasıl yapılacağı neler içereceği yazılmış. Kanun ve yönetmeliklerin aksine sözleşmelerde bulunan maddeler hükümsüzdür. Bu tür maddelerin hükümsüz olması diğer maddeleri hükümsüz kılmaz.

Ön bilgilendirme

MADDE 5 –
(1) Tüketici, mesafeli sözleşmenin kurulmasından ya da buna karşılık gelen herhangi bir teklifi kabul etmeden önce, aşağıdaki hususların tamamını içerecek şekilde satıcı veya sağlayıcı tarafından bilgilendirilmek zorundadır.

a) Sözleşme konusu mal veya hizmetin temel nitelikleri,

b) Satıcı veya sağlayıcının adı veya unvanı, varsa MERSİS numarası,

c) Tüketicinin satıcı veya sağlayıcı ile hızlı bir şekilde irtibat kurmasına imkan veren, satıcı veya sağlayıcının açık adresi, telefon numarası ve benzeri iletişim bilgileri ile varsa satıcı veya sağlayıcının adına ya da hesabına hareket edenin kimliği ve adresi,

ç) Satıcı veya sağlayıcının tüketicinin şikayetlerini iletmesi için (c) bendinde belirtilenden farklı iletişim bilgileri var ise, bunlara ilişkin bilgi,

d) Mal veya hizmetin tüm vergiler dahil toplam fiyatı, niteliği itibariyle önceden hesaplanamıyorsa fiyatın hesaplanma usulü, varsa tüm nakliye, teslim ve benzeri ek masraflar ile bunların önceden hesaplanamaması halinde ek masrafların ödenebileceği bilgisi,

e) Sözleşmenin kurulması aşamasında uzaktan iletişim aracının kullanım bedelinin olağan ücret tarifesi üzerinden hesaplanamadığı durumlarda, tüketicilere yüklenen ilave maliyet,

f) Ödeme, teslimat, ifaya ilişkin bilgiler ile varsa bunlara ilişkin taahhütler ve satıcı veya sağlayıcının şikayetlere ilişkin çözüm yöntemleri,

g) Cayma hakkının olduğu durumlarda, bu hakkın kullanılma şartları, süresi, usulü ve satıcının iade için öngördüğü taşıyıcıya ilişkin bilgiler,

ğ) Cayma bildiriminin yapılacağı açık adres, faks numarası veya elektronik posta bilgileri,


h) 15 inci madde uyarınca cayma hakkının kullanılamadığı durumlarda, tüketicinin cayma hakkından faydalanamayacağına ya da hangi koşullarda cayma hakkını kaybedeceğine ilişkin bilgi,

ı) Satıcı veya sağlayıcının talebi üzerine, varsa tüketici tarafından ödenmesi veya sağlanması gereken depozitolar ya da diğer mali teminatlar ve bunlara ilişkin şartlar,

i) Varsa dijital içeriklerin işlevselliğini etkileyebilecek teknik koruma önlemleri,

j) Satıcı veya sağlayıcının bildiği ya da makul olarak bilmesinin beklendiği, dijital içeriğin hangi donanım ya da yazılımla birlikte çalışabileceğine ilişkin bilgi,

k) Tüketicilerin uyuşmazlık konusundaki başvurularını Tüketici Mahkemesine veya Tüketici Hakem Heyetine yapabileceklerine dair bilgi.

(2) Birinci fıkrada belirtilen bilgiler, mesafeli sözleşmenin ayrılmaz bir parçasıdır ve taraflar aksini açıkça kararlaştırmadıkça bu bilgiler değiştirilemez.

(3) Satıcı veya sağlayıcı, birinci fıkranın (d) bendinde yer alan ek masraflara ilişkin bilgilendirme yükümlülüğünü yerine getirmezse, tüketici bunları karşılamakla yükümlü değildir.

(4) Birinci fıkranın (d) bendinde yer alan toplam fiyatın, belirsiz süreli sözleşmelerde veya belirli süreli abonelik sözleşmelerinde, her faturalama dönemi bazında toplam masrafları içermesi zorunludur.

(5) Açık artırma veya eksiltme yoluyla kurulan sözleşmelerde, birinci fıkranın (b), (c) ve (ç) bentlerinde yer alan bilgilerin yerine açık artırmayı yapan ile ilgili bilgilere yer verilebilir.

(6) Ön bilgilendirme yapıldığına ilişkin ispat yükü satıcı veya sağlayıcıya aittir.

O yüzden aksi bir kanıt olmadıkça bu tarz başvuruların hakem heyetinden dönememesi gerekir. Bu tarz satışlarda ön bilgilendirme formu ve mesafeli satış sözleşmesinin tüketici tarafından onaylanması gerekir.

140c2fdcdb81bc813.jpg


Bu şartları sağlayan alışverişler için ise kural bellidir. Kişinin bu hakkı keyfe keder kullandığına dair kanıt var ise mahkeme veya hakem heyeti takdir edebilir. Ama zaten konumuz bu değil.

Satış işlemi yasal çerçeve şekilde kanun yönetmelikleri uygun bir satıcı veya sağlayıcı var ise

En önemli konu ise satıcı kim?
Anlaşma koşulları ne?
Sözleşme nerede?

gibi sorular önemsizdir. Zaten kullanıcının problemi bu değil cayma hakkını kullanmamış. Anlaşarak değişim yapmaya çalışmışlar. Sonuç bu. Cayma hakkını kullanmak kısmındaki soru işaretlerinden konu buraya geldi.
 
hareketliperde Çevrimdışı

hareketliperde 

Süper Üye
17 Ara 2019
459
35
Genel olarak internet alış verişlerinde iade/değişim işlemlerinde kargo müşteriye ait olur... Bir nevi keyfiyeti önlemek için... Sözleşmede de bu durum yazar.

* * *

Satış sözleşmenizde bu durum yazıyorsa lehinize gelişecek her hangi bir şey yok.
uzun bir süre e ticaret firmasında çalıştım. bayan giyim üzerine. keyfi değişim iadeler renk değişimler görseniz ağlarsınız. 20 tl lik ürün için iade gönderiyor bayan. kargoyu kesmezsen sana giriyor. kessen olmuyor.
adresini unutmadığım bir abla var , 10 parça alır 9u iade ederdi. ev adresini ezberlemiştim.bakın beynime nasıl yer etmiş hala aklımda. onun satışlarını iptal ediyordum. başka başka isimler olmayan telefon numaraları ile sipariş veriyordu :)

heryerde her ortamda yazıyorum uzaktan satış yasası tekrar gözden geçirilmeli.. vatandaş bana kızabilir belki ama olması gereken bu
 
A Çevrimdışı

Adem Helvacı 

Süper Üye
17 Şub 2017
24,295
51
Sizin mesafeli satışlar sözleşmesi eski sanırım ya da içeriğinde oynama yapılmış. Gerçi sorun bu değil.

2014 yılında yayınlanan Mesafeli Sözleşmeler Yönetmeliğine göre sizin de dediğiniz gibi tüketiciye kargo bedeli çıkartılamaz. Hatta alış zamanındaki kargo ücretini bile iade etmesi gerekir. Zaten yönetmelik sözleşme de nelerin bulunacağı satıcının hangi sorumlukları veya seçimliliklerinin olacağını belirtmiş.



Sözleşmenin daha önceki maddelerinde bilgilendirmenin nasıl yapılacağı neler içereceği yazılmış. Kanun ve yönetmeliklerin aksine sözleşmelerde bulunan maddeler hükümsüzdür. Bu tür maddelerin hükümsüz olması diğer maddeleri hükümsüz kılmaz.



O yüzden aksi bir kanıt olmadıkça bu tarz başvuruların hakem heyetinden dönememesi gerekir. Bu tarz satışlarda ön bilgilendirme formu ve mesafeli satış sözleşmesinin tüketici tarafından onaylanması gerekir.

140c2fdcdb81bc813.jpg


Bu şartları sağlayan alışverişler için ise kural bellidir. Kişinin bu hakkı keyfe keder kullandığına dair kanıt var ise mahkeme veya hakem heyeti takdir edebilir. Ama zaten konumuz bu değil.

Satış işlemi yasal çerçeve şekilde kanun yönetmelikleri uygun bir satıcı veya sağlayıcı var ise

En önemli konu ise satıcı kim?
Anlaşma koşulları ne?
Sözleşme nerede?

gibi sorular önemsizdir. Zaten kullanıcının problemi bu değil cayma hakkını kullanmamış. Anlaşarak değişim yapmaya çalışmışlar. Sonuç bu. Cayma hakkını kullanmak kısmındaki soru işaretlerinden konu buraya geldi.
Doğru söylüyorsunuz
Haklısınız
Muhtemelen bizim heyete yolladıkları kitap eski kitaptır

:ok
 
A Çevrimdışı

Adem Helvacı 

Süper Üye
17 Şub 2017
24,295
51
uzun bir süre e ticaret firmasında çalıştım. bayan giyim üzerine. keyfi değişim iadeler renk değişimler görseniz ağlarsınız. 20 tl lik ürün için iade gönderiyor bayan. kargoyu kesmezsen sana giriyor. kessen olmuyor.
adresini unutmadığım bir abla var , 10 parça alır 9u iade ederdi. ev adresini ezberlemiştim.bakın beynime nasıl yer etmiş hala aklımda. onun satışlarını iptal ediyordum. başka başka isimler olmayan telefon numaraları ile sipariş veriyordu :)

heryerde her ortamda yazıyorum uzaktan satış yasası tekrar gözden geçirilmeli.. vatandaş bana kızabilir belki ama olması gereken bu
Bunu art niyetli kullanan aşağılık firmalar da var onu da unutmamak lazım.
Özellikle iç çamaşırı satan firmalar.
Hijyen ürünü kapsamında iade edilemeyeceğinden hareketle görsel ile ilgisi alakası olmayan malların satışını yapıp sonra yüzyüze yaptığın görüşmede dahi yüzsüzlüğünü utanmazlığını gizlemeyen aşağılık firmalar bunlar.

Kesinlikle gözden geçirilmeli ben de uzun zamandır sıklıkla dile getiriyorum bunu zira ülkemizde her iki taraf da bu yönetmeliklerin arka kapılarını dolanmayı tercih ediyor.

Yalan değil bak beni bir kere kazıkladı böyle bir firma. Aklıma geldi ''Girip yüklü bir sipariş vereyim, kargo yola çıktıktan sonra iptal edeyim ve bunu birkaç kere yapayım. O mu beni zarar uğrattı yoksa ben mi onu daha çok zarar ettiriyorum görsün gününü'' dedim ama..

Allah kahretsin içimizdeki İNSAN kısmın ağır basmasını.
 

Bu konuyu görüntüleyen kullanıcılar

Geri