Sota
Root
- 6 Mar 2016
- 19,791
1- Öncelikle gaz vereceğiniz sistemin hangi gaz ile çalıştığını bilmelisiniz. (R22-R407C-R410A-R404-R134 v.s.)
2- Sistemde kullanılan gaza göre manometre ve manifolt takımı edinmelisiniz. Her gazın kendine has buharlaşma ve yoğuşma basınçları vardır. Bunu scale eden manometre üzerinde çizgiler bulunmaktadır. Kesinlikle gazın özelliklerine göre çalışmalsınız. Beklenmedik olaylar ile karşılaşmamak için yapılırken bir kez görmenizi öneririm. Örnek: Freon R22 gazının yaklaşık 58 psi da buharlaşma sıcaklığı 0C iken (ki bu genelde split klimaların çalışma basıncıdır) R410A da ise 102 psi yaklaşık değeridir. Hele bir de yüksek basınç ölçecek olursanız işler değişir ve karşınıza büyük basınçlar çıkar. Bu da 45 C kondanzasyon da çalışan bir R410 lı sistem için 375 psi (27.5 Bar) demektir. Aman dikkat! Ayrıca bu sistemlerde servis portu da değişik olur. Genelde 1/4″ tir ama R410A da 5/16″ dır.
3-Sistem gaz ile şarj edilmeden önce vakum yapılmalıdır. Vakum işlemi sistemde bulunan diğer gazları (oksijen, azot, nem v.s.) dışarı atmak için yapılır. Eğer bu gazları sistemden atmadan şarj yaparsanız sisteminiz düzgün soğutmayacak ya da anlamsız tepkimede bulunacaktır. Eğer sistemden gaz kaçmış ve içine de hava sızmış ise bu sistemlerde POE (polyolester) yağ kullanan tüm cihazların yağlarının da değişimi şarttır. Bu tarz yağlar nem barındırdığından sisteminizi ne kadar vakum ederseniz edin nemi alamazsınız ve yağ kimyası değişir. Yağlama denen hiç bir şey kalmaz kompresör zarar görür.
4- Bir sistemin vakum süresi sistemin büyüklüğü ve vakum cihazının vakum hacmi ile orantılıdır. Dolayısı ile vakumun süresi denen bir durum yoktur. Bu süre manometre ile değil, vakum gage ile tespit edilir. Tam vakum hiç bir zaman mümkün değildir. Ancak ideal vakum mümkündür. Bunun için ise vakum gage üzerinde bulunan sıfır noktası size 0 atmosferik basıncı verir (Uzay boşluğu), ki bu noktaya en yakın ulaştığınız nokta vakumun en idealidir. Ancak sisteminizi uzun süre bu durumda ise size derin vakum işlemini öneririm. Bu da sisteminize bir miktar uygun tipte gaz verip tekrar vakum etmek anlamına gelir. Bu işlem sistemde kalacak hava ya da diğer gaz miktarının en az olma olasığı ile tanımlanabilir.
5-Sistemin gaz şarjı,
Sisteme gaz vermeden önce tüm manifold hortumlarınızdaki havayı bir miktar gaz atarak alın. Aksi halde vakum ettiğiniz sisteme tekrar hava vermiş olursunuz. Sistemin likit hattına bağlı olan (İnce boru) hortumdan sistemin etiket değerindeki kadar gazı terazi ile verin. Bir süre sistem basınçlarının dengelenmesini bekleyin ve sistemi çalıştırın. Tüpünüzün üzerinde nasıl gaz verileceği yönünde uyarılar bulunur. Bunlara dikkat edin. R22 gazı sisteme ham gaz hem de likit olarak verilebilirken, R407C gazı kesinlikle likit verilmelidir. Bu durum orjinal tüplerin üzerinde ok işaretleri ile gösterilmektedir.
6-Etiketi olmayan dolayısı ile ne kadar şarj edeceğinizi bilmediğiniz cihazlara gaz şarjı yapmak,
Bu durumda sistem stand-by pozisyonunda iken sisteme bir miktar likit hattından likit olarak gaz verin. Sisteminizi çalıştırın. Manometrenizden buharlaşma basıncı olan evoparotion sıcaklığını takip edin. Sistemde gözlemleme camı bulunuyor ise bu pencereden sistemi takip edin. Gaz eksik iken bu pencereden sürekli kabarcık geçtiğini göreceksiniz. Bu durum gaz eksikliğine işaret eder. Gaz vermeyi sürdürerek likit hattının sürekli olarak likit olmasını sağlayınız. Gaz verme işlemi tamamllandığında sanki hiç gaz geçmiyormuş gibi bu pencereyi şeffaf göreceksiniz. Sistem çalışırken diğer likit portundan gaz verme ihtimaliniz çok düşüktür. Klima servisi Dolayısı ile sistem çalışır durumda tek gaz verebileceğiniz yer alçak basınç hattıdır. Bu porttan gaz verirken sürekli gaz vermek yerine fasılalar halinde azar azar likit gaz veriniz ki kompresörünüz mekanik olarak zorlanmasın ve hasarlanmasın.
2- Sistemde kullanılan gaza göre manometre ve manifolt takımı edinmelisiniz. Her gazın kendine has buharlaşma ve yoğuşma basınçları vardır. Bunu scale eden manometre üzerinde çizgiler bulunmaktadır. Kesinlikle gazın özelliklerine göre çalışmalsınız. Beklenmedik olaylar ile karşılaşmamak için yapılırken bir kez görmenizi öneririm. Örnek: Freon R22 gazının yaklaşık 58 psi da buharlaşma sıcaklığı 0C iken (ki bu genelde split klimaların çalışma basıncıdır) R410A da ise 102 psi yaklaşık değeridir. Hele bir de yüksek basınç ölçecek olursanız işler değişir ve karşınıza büyük basınçlar çıkar. Bu da 45 C kondanzasyon da çalışan bir R410 lı sistem için 375 psi (27.5 Bar) demektir. Aman dikkat! Ayrıca bu sistemlerde servis portu da değişik olur. Genelde 1/4″ tir ama R410A da 5/16″ dır.
3-Sistem gaz ile şarj edilmeden önce vakum yapılmalıdır. Vakum işlemi sistemde bulunan diğer gazları (oksijen, azot, nem v.s.) dışarı atmak için yapılır. Eğer bu gazları sistemden atmadan şarj yaparsanız sisteminiz düzgün soğutmayacak ya da anlamsız tepkimede bulunacaktır. Eğer sistemden gaz kaçmış ve içine de hava sızmış ise bu sistemlerde POE (polyolester) yağ kullanan tüm cihazların yağlarının da değişimi şarttır. Bu tarz yağlar nem barındırdığından sisteminizi ne kadar vakum ederseniz edin nemi alamazsınız ve yağ kimyası değişir. Yağlama denen hiç bir şey kalmaz kompresör zarar görür.
4- Bir sistemin vakum süresi sistemin büyüklüğü ve vakum cihazının vakum hacmi ile orantılıdır. Dolayısı ile vakumun süresi denen bir durum yoktur. Bu süre manometre ile değil, vakum gage ile tespit edilir. Tam vakum hiç bir zaman mümkün değildir. Ancak ideal vakum mümkündür. Bunun için ise vakum gage üzerinde bulunan sıfır noktası size 0 atmosferik basıncı verir (Uzay boşluğu), ki bu noktaya en yakın ulaştığınız nokta vakumun en idealidir. Ancak sisteminizi uzun süre bu durumda ise size derin vakum işlemini öneririm. Bu da sisteminize bir miktar uygun tipte gaz verip tekrar vakum etmek anlamına gelir. Bu işlem sistemde kalacak hava ya da diğer gaz miktarının en az olma olasığı ile tanımlanabilir.
5-Sistemin gaz şarjı,
Sisteme gaz vermeden önce tüm manifold hortumlarınızdaki havayı bir miktar gaz atarak alın. Aksi halde vakum ettiğiniz sisteme tekrar hava vermiş olursunuz. Sistemin likit hattına bağlı olan (İnce boru) hortumdan sistemin etiket değerindeki kadar gazı terazi ile verin. Bir süre sistem basınçlarının dengelenmesini bekleyin ve sistemi çalıştırın. Tüpünüzün üzerinde nasıl gaz verileceği yönünde uyarılar bulunur. Bunlara dikkat edin. R22 gazı sisteme ham gaz hem de likit olarak verilebilirken, R407C gazı kesinlikle likit verilmelidir. Bu durum orjinal tüplerin üzerinde ok işaretleri ile gösterilmektedir.
6-Etiketi olmayan dolayısı ile ne kadar şarj edeceğinizi bilmediğiniz cihazlara gaz şarjı yapmak,
Bu durumda sistem stand-by pozisyonunda iken sisteme bir miktar likit hattından likit olarak gaz verin. Sisteminizi çalıştırın. Manometrenizden buharlaşma basıncı olan evoparotion sıcaklığını takip edin. Sistemde gözlemleme camı bulunuyor ise bu pencereden sistemi takip edin. Gaz eksik iken bu pencereden sürekli kabarcık geçtiğini göreceksiniz. Bu durum gaz eksikliğine işaret eder. Gaz vermeyi sürdürerek likit hattının sürekli olarak likit olmasını sağlayınız. Gaz verme işlemi tamamllandığında sanki hiç gaz geçmiyormuş gibi bu pencereyi şeffaf göreceksiniz. Sistem çalışırken diğer likit portundan gaz verme ihtimaliniz çok düşüktür. Klima servisi Dolayısı ile sistem çalışır durumda tek gaz verebileceğiniz yer alçak basınç hattıdır. Bu porttan gaz verirken sürekli gaz vermek yerine fasılalar halinde azar azar likit gaz veriniz ki kompresörünüz mekanik olarak zorlanmasın ve hasarlanmasın.