Ömer Çolak
Süper Üye
- 17 Tem 2021
- 1,053
- 29
Ya yine çöp falan demeye gerek yok. Kullanması keyifli bir araç. Motor sesi de yağ eksiltmesi haricinde problemsizliği de güzel. Eksilttiği yağ da nereye gidiyor çözemedim ama o motor güzel performans veriyor. Ekspertizde çalıştığım dönemde genel olarak "satıcı" vasfıyla yorumlanırken hep iyimser yorumlardan etkilenmiş olabilirim. Ancak ben yine de almazdım. Fakat bu "göreceli" sorunun varlığı sebebiyle ederinin altında bir fiyatı var. Bunu da değerlendirmek lazım tabi. Özellikle ikinci eldeki değer kaybı konusu kimine göre bir fırsat.
Kullanım durumunuza göre değerlendirilmeli diyorum kısaca. Çöp falan değil.
Genel gördüğüm kadarıyla eğer çok uzun yola gidiyorsa 140 ve üzeri hızlarda ciddi manada yağ yakıyor. Net bir sayı da vermek gerekirse 1 depo yüksek hızlı yakıta 1 litre yağ gidiyor. Bunu da muhtemelen egzozdan veriyor, yani yakıyor. Zira yağ kaçağı yok. Düşük hızlarda da yakmadığı için hem muayeneden emisyon testlerini geçebiliyor, hem de pek yağ eksilmiyor. Kullanımınıza uygunsa ve yılda 1-2 kere veya hiç uzun yol yapmıyorsanız ve/veya uzun yolda 110-120 ile seyahat edip 2-3 saatte bir de mola veriyorsanız yağ yakmasının karşılığında 100-150bin liranın cebinizde kalması bana makul gözüküyor.
Yani bence böyle yorumlamak lazım.
Modelli otomobil konusunda da şunu söylemek isterim, bazı araçlar ruhsatında yazdığı modellerde olmuyor altyapılarının güncellik seviyesi gereği. Örneğin Dacia Sandero'nun 2018'e kadarki modelleri aslen 2011 model ve bu da kuzeni sayılabilecek Clio'nun 2005 modeline falan eşdeğer seviyelerde bir çok anlamda. Ama yine Ford Focus'un 2018'a kadarki modelleri aslen 2010 model ve Avrupa'nın aksine bu araçlar modeline layık teknolojilerle geliyor. Fiat da Avrupa olduğu için bu sınıflarda düşünülebilir. Çok hafif geliştirmeleri haricinde 2024 modelini bile 2012 model olarak görebiliriz. Fiat nedense aynı platformu elektriklilerde bile kullanabilecek kadar maliyetsiz bir arge politikası izliyor. O 2012 yılının da 2012'den ne kadar geride olduğu tartışmalı.
Metal yorgunluğu bağlamında bakarsak da 15 yaşına kadar herhalde hepsinin sıfır olarak görülebileceği varsayılabilir kullanılmadığı durumlarda.
Bunların bağlamında yürüyenin ve kozmetiğinin sıfıra yakın olmasını istiyorsanız 1.4 Egea da mantıklı gözükebilir ancak ben 1.0TSI motorlu Seat için 2017+ VW için 2018+ modellerin daha iyi alternatifler olacağını düşünüyorum. LPG uyumu konusunda atmosferiklere nazaran daha zayıf olsalar da atmosferiklere göre daha az tüketiyor ve daha yüksek güç üretiyorlar. Bu nedenle LPG'ye pek ihtiyaç olmuyor.
Zamanında babamla kağıt üzerinde hesapladığımızda 70.000km sonra falan kâr etmeye başlıyoruz demiştik LPG takarsak. Kapalı otoparklara giremeyeceği ve o kârın iyi ihtimallere bağlı olduğunu düşünerek vazgeçmiştik 1.0TSI 2017 Ibiza için. Şimdi daha yenilerde sattı 55.000km'de ve tekrar benzinli Peugeot 2008 aldı. O da yine bu bahsettiğim teknolojik yaş bağlamında bizi kazandı. O otomobil de 2019 yılında elektrikli altyapısı için güncellendi ve elektriğe hazırlığın gerektirdiği koşulların sonucunda 2019'un teknolojisini eksiksiz olarak almış oldu. Zaten bu nedenle 2019+ Peugeot modelleri kısa sürede piyasada güven kazandı.
Model yılı seçerken konuya platform teknolojisinin bağlamında bakmak gerektiğini düşünüyorum özetlemek gerekirse. Yakıt tasarrufu ve konfor için de Alman MQB platformunda 1.0TSI motorlar fiyatına layıklık anlamında bana göre ilk sırada yer alıyor.
Kullanım durumunuza göre değerlendirilmeli diyorum kısaca. Çöp falan değil.
Genel gördüğüm kadarıyla eğer çok uzun yola gidiyorsa 140 ve üzeri hızlarda ciddi manada yağ yakıyor. Net bir sayı da vermek gerekirse 1 depo yüksek hızlı yakıta 1 litre yağ gidiyor. Bunu da muhtemelen egzozdan veriyor, yani yakıyor. Zira yağ kaçağı yok. Düşük hızlarda da yakmadığı için hem muayeneden emisyon testlerini geçebiliyor, hem de pek yağ eksilmiyor. Kullanımınıza uygunsa ve yılda 1-2 kere veya hiç uzun yol yapmıyorsanız ve/veya uzun yolda 110-120 ile seyahat edip 2-3 saatte bir de mola veriyorsanız yağ yakmasının karşılığında 100-150bin liranın cebinizde kalması bana makul gözüküyor.
Yani bence böyle yorumlamak lazım.
Modelli otomobil konusunda da şunu söylemek isterim, bazı araçlar ruhsatında yazdığı modellerde olmuyor altyapılarının güncellik seviyesi gereği. Örneğin Dacia Sandero'nun 2018'e kadarki modelleri aslen 2011 model ve bu da kuzeni sayılabilecek Clio'nun 2005 modeline falan eşdeğer seviyelerde bir çok anlamda. Ama yine Ford Focus'un 2018'a kadarki modelleri aslen 2010 model ve Avrupa'nın aksine bu araçlar modeline layık teknolojilerle geliyor. Fiat da Avrupa olduğu için bu sınıflarda düşünülebilir. Çok hafif geliştirmeleri haricinde 2024 modelini bile 2012 model olarak görebiliriz. Fiat nedense aynı platformu elektriklilerde bile kullanabilecek kadar maliyetsiz bir arge politikası izliyor. O 2012 yılının da 2012'den ne kadar geride olduğu tartışmalı.
Metal yorgunluğu bağlamında bakarsak da 15 yaşına kadar herhalde hepsinin sıfır olarak görülebileceği varsayılabilir kullanılmadığı durumlarda.
Bunların bağlamında yürüyenin ve kozmetiğinin sıfıra yakın olmasını istiyorsanız 1.4 Egea da mantıklı gözükebilir ancak ben 1.0TSI motorlu Seat için 2017+ VW için 2018+ modellerin daha iyi alternatifler olacağını düşünüyorum. LPG uyumu konusunda atmosferiklere nazaran daha zayıf olsalar da atmosferiklere göre daha az tüketiyor ve daha yüksek güç üretiyorlar. Bu nedenle LPG'ye pek ihtiyaç olmuyor.
Zamanında babamla kağıt üzerinde hesapladığımızda 70.000km sonra falan kâr etmeye başlıyoruz demiştik LPG takarsak. Kapalı otoparklara giremeyeceği ve o kârın iyi ihtimallere bağlı olduğunu düşünerek vazgeçmiştik 1.0TSI 2017 Ibiza için. Şimdi daha yenilerde sattı 55.000km'de ve tekrar benzinli Peugeot 2008 aldı. O da yine bu bahsettiğim teknolojik yaş bağlamında bizi kazandı. O otomobil de 2019 yılında elektrikli altyapısı için güncellendi ve elektriğe hazırlığın gerektirdiği koşulların sonucunda 2019'un teknolojisini eksiksiz olarak almış oldu. Zaten bu nedenle 2019+ Peugeot modelleri kısa sürede piyasada güven kazandı.
Model yılı seçerken konuya platform teknolojisinin bağlamında bakmak gerektiğini düşünüyorum özetlemek gerekirse. Yakıt tasarrufu ve konfor için de Alman MQB platformunda 1.0TSI motorlar fiyatına layıklık anlamında bana göre ilk sırada yer alıyor.