Bende.
Ölürsem oğlum kullanır.
Ülkemin %99'u cimri unutmuşum.
Gerçek olaydır:
Bir pazaryeri sitesinde aynı ürünün hem 500 liraya hem 2500 liraya listelendiğini görünce önce satıcılardan birisi kazıkçı diye düşündüm ama sonra ikisinin de satıcısının aynı olduğunu gördüm. Merak edip satıcıyı aradım, bu ikisi arasındaki fark nedir diye sordum. Satıcı da "kimi müşteriler pahalı olanı alıyor. Eğer onu koymazsam o müşterileri kaçırırım, o yüzden onu da koydum. Aynı ürün" demişti. Demek ki o 2500 olanı %1'lik cimri olmayan kesim için koymuş.
Bu arada; "Planned obsolescence" diye bir şey var. Ama bu eski bir şey değil. Yeni icat oldu. Bunun anlamı şu:
Şu anda 30 yaşında X marka buzdolabı vardır. Ama bundan 30 sene sonra 60 yaşında olanı bulabileceğiniz halde 30 yaşında olanı bulamayacaksınız. Üstelik bunu yapmayan hiç bir marka yok. Buzdolabının ömrü, -yanlış bilmiyorsam- 10 yıldır.
Bir anımı daha yazayım dedim:
Çok eskiden, cep telefonları daha yeniyken bir telefon almak istedim. İki model var. Karşılaştırma yaptım, birisi faks gönderebiliyor, diğeri gönderemiyor. Tek fark bu. Ama cep telefonu ile faks gönderecek kimse muhtemelen yok. Bu yüzden (cimri de olduğumdan) faks gönderemeyeni istedim. Ama dam "yok" dedi. "Neden" dedim, "onu getirmiyoruz" dedi. "Neden getirmiyorsunuz" dedim, "Onu kimse almıyor" dedi. "Neden almıyor" dedim, "Çünkü o faks göndermiyor" dedi.
Bu da aslında %1'in cimri olduğunu göstermiyor mu?