Ticari araç sürücülerine 1 ocaktan itibaren psikoteknik rapor alma zorunluluğu

Kisuke Urahara Çevrimdışı

Kisuke Urahara 

Aktif Üye
21 Mar 2019
424
Link:

1 0CAK'TAN İTİBAREN CEZA

Trafik kazalarındaki insan kaynaklı sebepleri minimize ederek, insan kaybının en düşük seviyede olmasını hedeflediklerini belirten Trafik Güvenliği ve Psikoteknik Merkezleri Dernek Başkanı Cengizhan Kutlu, "Sürücülerin refleksini, algısını ve karar verme kabiliyetini ölçerek, riskli sürücüleri tespit etmek ve bu sayede insan kaynaklı meydana gelen trafik kazalarını en aza indirmek için uygulanan psikoteknik testi 31 Aralık 2020 itibariyle ticari araç sürücülerine zorunlu hale getirildi. Son zamanlarda artan trafik kazalarının önüne geçmek için genelge yayınlayan , 01 Ocak 2021 itibariyle psikoteknik belgesi olmayan sürücülere 1083 lira cezai işlem uygulayacak. Bu ceza ise 2020 fiyatlarıdır. Yeni yılda rakam 1180 lira olacaktır. Salgın sürecinde maske ne ise, trafikte de psikoteknik o anlama gelmektedir. Riskli sürücüleri trafikten çekmek için uygulanan psikoteknik test, psikologlar eşliğinde en fazla 1,5 saat arasında gerçekleştiriliyor.


Bu süre içerisinde sürekli dikkat testi, mühakeme testi, koordinasyon testi, seçici dikkat testi, hız mesafe tahmin testi, çarpışma tahmin testi, görsel algı bellek testi, kişilik testi, görsel süreklilik testi, çevresel görsel görüş testi, tepki hızı testi ve trafiğe ilişkin görüş testi olmak üzere 12 farklı test uygulanarak riskli sürücüleri tespit edip, bu riskli sürücüleri trafikten uzaklaştırıp trafik kazalarının olumsuz etkilerini azaltmak hedefleniyor" dedi.

Psikoteknik, kişinin refleksini, algısını, muhakemesini, karar verme kabiliyetinin yerinde olup olmadığını seçtiğini ifade eden Kutlu, "Psikoteknik hiçbir zaman kişinin zihinsel sıkıntısını ortaya çıkartmaz. Psikolojimiz belirli bir süre refleksini, algısını, karar verme yetisini kaybedebilir, biz buna riskli sürücü diyoruz. Bu riskli sürücüyü trafikten uzaklaştırmak için mutlaka bir testten geçmesi gerekiyor. Bu testin adı da psikoteknik testi. Sürücüler bu teste girerek trafikte araç kullanıp kullanamayacaklarını görmeleri gerekiyor.

Türkiye'nin hemen hemen birçok noktasında 850 tane psikoteknik merkezleri var. Hatta biz 2 yılda bu sayıyı 10 katı arttırdık. Son istatistiklere göre trafik kazalarının yüzde 96'sı insan unsurundan kaynaklanmaktadır. Bu sadece servis, şehirlerarası otobüs, toplu taşıma değil, taksi, şirket gibi hatta herkesin bu testte tabi tutulması gerekiyor. Sosyal duyarlılığımızı arttırmamız gerekiyor. Sabır ile 1 yıl bu denetimleri sağlarsak, trafik kazalarında ciddi azalmanın olacağını göreceğiz" diye konuştu.

Psikoteknik merkezlerin afaki bir ücret talep etmediğini belirten Kutlu, "170 ile 220 arasında değişen fiyatlar var. Buna ayrıca 50 lira gibi bir psikiyatri muayenesiyle birlikte en fazla 250 lira gibi makul bir ücret ödeniyor. Alınmış olan hizmet 5 yıllık bir hizmettir. Yıllık ortalama 34 liraya gelmektedir. Sadece ticari araç kullanıcıların değil, tüm araç kullanıcılarının bu teste tabi tutulması gerekmektedir. İnsan hayatı 250 lira değil, 250 milyondan bile önemli değil. Yapılan araştırmalara bakılacak olursa, insan vücudunun 46 milyon dolar gibi bir değere sahipmiş. Manevi olarak olarak ise hiçbir bedelle ölçülemediği belirtilmektedir. Tüm insanlarımızın Avrupa seviyesinin üzerinde bir trafik ile hayata tutunmalarını istiyoruz. Kimsenin kimseyi kırmadığı, sürekli korna basıp, sağa sola geçmediği bir trafik ile yaşamak istiyoruz. Trafik kazalarındaki yüzde 96 insan unsurunu ne kadar geliştirir ve kültürel seviyesini ne kadar yukarı çıkarırsak bizi mutlu edecektir" dedi.

Psikoteknik belgesinin, SRC veya ehliyet gibi olması gerekenlerden biri olduğunu belirten Kutlu, "Çünkü oluşabilecek kazada ticari araç sürücüsünün psikoteknik belgesi yoksa, sigorta kasko eksik belgeden dolayı hasar ödemez" diyerek de şirketleri uyardı.
 
Son düzenleme:
A Çevrimdışı

Alperentoy

Süper Üye
12 Nis 2019
647
Bu yeni bir şey değil AB uyum yasaları gereği neredeyse 10 yıldan fazladır var zaten. Yani ticari araç kullanmak için SRC1-SRC2-SRC3-SRC4 diye tanımlanan ehliyete ek belgeler var. Sürücüler bunları alıyor ömür boyu (en fazla 65 yaş) geçerli, ancak bu belgeler alınırken psikoteknik belgesi de alınıyor. Ancak psikoteknik belgesi 5 yıl geçerli, süresi dolunca teste girilip yenileniyor. Bu yıl bende yenilettim pandemiden randevu almak bile zordu.
Kango tipi kamyonet olarak ticari kayıtlı araç kullanmaya gelince trafik aynı şehir içinde 90 km yi geçmeyen mesafelerde pek bakmıyor. Ancak kazaya karışırsanız sigorta ve emniyet otomatik kuralları işletiyor. Bir de sıkıntı özele ihale edilen şehirler arası vergi-azami-yük denetim yerlerinde çevirmelerde takılırsanız sorun olabiliyor.
Adamın şirketinde belki 100 den fazla ticari arabası var ama yaşı 65 geçince SRC ler geçersiz oluyor. Geçtim psikotekniği adamı yetkisi olan biri anca adamın kendi ticari aracıyla şoförü olup bir yere götürebiliyor. Bu nedenle aracını kendi kullanan iş adamları bile mecburen gider kendine ticari olmayan binek araba alır.
 
Koro96 Çevrimdışı

Koro96 

Süper Üye
24 Şub 2019
2,531
Ne çıkaracaklarını kendileri şaşırdı resmen yine hastanelere boşu boşuna yığın olacak.
 
Pitbull Çevrimdışı

Pitbull 

Süper Üye
6 Tem 2020
1,105
43
Türkiye'de hayat şartları zaten zor millet ayağımı yerden kessin yeter diyordu. Bu hiç yerinde bir uygulama olmadı. Bu iş en başından yeni ehliyet alacaklara verilmesi gereken ek bir kurs olmalıydı. Böylece daha kapsamlı olurdu.
 
Moderatör tarafında düzenlendi:

Bu konuyu görüntüleyen kullanıcılar

Geri
Üst Alt