Milli gurur Vol.1 (Yonca-Onuk Tersanesi)

oXyGeN Çevrimdışı

oXyGeN

Aktif Üye
25 May 2018
364
Geçenlerde rastladığım bir başarı hikayesini sizlerle paylaşmak istedim. Firmanın ismi Yonca Onuk; Türkiye’nin milli, radara yakalanmayan, dünyanın en hızlı hücum botunu üreten firma.
Hikaye 1985 yılında, İTÜ Makine Fakültesi Uçak Mühendisliği Bölümü mezunu Ekber Onuk'un, ortağı Şakir Yılmaztürk ile birlikte dünyaca ünlü tekne yapımcısı Magnum Marin firmasının temsilciliğini almalarıyla başlıyor. İlk ürün olan Yontech 45, yapısında, karbon, kevlar ve cam lifleri bulunan, uzay teknolojisinde kullanılan kompozit malzeme kullanılarak yapıldı. Çelikten daha hafif, alüminyumdan daha sağlam ve korozyona dayanıklı olduğu için kompozit tercih edilmişti. Kompozit yapı hasar görmedikçe, bakım, onarım gerektirmiyordu. Tamiri ise, basit marangoz aletleriyle yapılabiliyordu. Projeye, Kevlar'ın imalatçısı Du Pont firması da destek verdi.Yontech 45'i, 1989 mayısında tamamladılar. 40 knot hıza ulaşan tekne, 1990 yılında yapılan tadilatlarla önce 55 ardından 57 knot hızı yakaladı. 1993 yılında, 13 metrelik Yontech 45'i iki metre daha uzatıp, askeri görevler için silahlı bir uygulama projesi başlattılar. Multi Rale Tactical Platform/Çok Amaçlı Taktik Platform (MRTP) adını verdikleri proje, 1996'nın ocak ayında Kaan Onuk'un trafik kazasında yaşamını yitirmesiyle durduruldu. Tuzla'daki tersanede, hayalini kurduğu teknelerin resimlerini çizen Ekber Onuk'un oğlu Kaan Onuk 22 yaşında bir trafik kazasında yaşamını yitirdi. Kısacık yaşamına, yepyeni bir tekne konseptinin eskizlerini sığdırdı Kaan. Ona göre kıyıları, uyuşturucu kaçakçılarına, kanunsuz giriş çıkış yapanlara, korsanlara karşı korumak için, küçük, hızlı, boyları 8-40 metre arasında değişen teknelere ihtiyaç olacaktı.Bugün onun ilk adımlarını attığı projelere babasının başını çektiği bir ekip hayat kazandırıyor. HAYALET HÜCUMBOTKaan 29 sınıfı hücumbotlar, radara yakalanmıyor. Bir başka deyişle hayalet tekne. İsveç, dünyanın ilk hayalet gemisi Visby'i yarattığında ortalık ayağa kalkınca, 21 yaşındaki Kaan'ın ‘Biz de yaparız’ deyip ilk eskizlerini çizdiği hücumbot. Kaan'ın hayal ettiği hücumbotlar, Kaan 15 sınıfı 15 metrelik hücumbotlar, rakiplerini, 2-4 knot gerilerde bırakıp 57 knot (104 kilometre) hıza ulaşabiliyor. Üstelik, rakiplerinden 2 ton daha hafif. Açık denizde, kötü hava koşullarında seyire uygun. Manevra kabiliyetleri yüksek. Sığ sularda seyir yeteneğine sahip..
için uretilen hızlı müdahale gemisi.Asıl adı mrtp 15dir. mrtp, multi role tactical platform anlamında, 15 ise teknenin güverte uzunluğunun metre bazında değeridir.
gelişmiş makina teknolojileriyle çok yüksek kullanışlılık, dayanıklılık ve uyumluluk standartlarına sahiptir.
geniş bir sahil koruma görev yelpazesinde servis vermek amacıyla tasarlanan mrtp15, arama-kurtarma, anti-kaçakçılık, kirlenme kontrolü, kıyı ya da deniz tesislenmelerine karşı anti-terör harekatları, gözetim ve gizli gözetim, devriye, eskort, ani saldırı gibi görevleri yerine getirir.
1997den beri üretilen 20 adet kaan 15'in 18 adedi hizmet etmekte, 2 adedi ise yurt dışına ihraç edilmiş bulunmaktadır. "kaan 15" sınıfı onuk mrtp15'in çok başarılı performansı ile ihaleler yenilenmiş ve yeni teknelerin yapımına başlanmıştır.
onuk ko-02 derin v gövdesi bu tekneye 3üncü derece denizde 55.6, durgun suda 64 knot hıza çıkabilme yeteneği verir. 64 knot'ın 118.592km/s hıza denk olduğunu düşünürsek 19ton ağılığa sahip bir canavar için ne denli büyük bir hız olduğunu daha iyi anlayabiliriz. bu inanılmaz hız tekneye ancak bir helikopterle kıyaslanabilecek bir ani tepki kabiliyeti kazandırır. aynı zamanda dar alanlar ya da ağır hava koşulları gibi helikopter operasyonlarına elverişsiz durumlarda kullanılabilmesiyle birkaç adımda öne çıkar. ağır koşullar altında bile yumuşak ve kuru bir sürüşe sahiptir. kumanda edilebilir twin disc arneson yüzey sürüş sistemi, sıradışı manevra habiliyeti ve çok sığ sularda kullanılabilme yeteneği sağlar. 2 tonluk ekipman taşıyabilen kaan 15 kendi büyüklüğünde bilinen en hızlı platformlardan biridir.
mrtp15'e hasarlı ve hasarsız stabilite için Türk ve nato standartları uygulanmıştır. hasarlı stabilitede Türk ordusu ve nato standartlarını karşılayan tekne, herhangi bir ana kopmartmandan su alırken bile asla alabora olmaz ve su yüzünde kalır.Yoğun profesyonel kullanımın getirdiği ağır gereksinimler ve uzun ömürlülüğü sağlayabilmek amacıyla onuk mrtp15 gelişmiş kompozitlerden üretilmiştir. bu kompozit malzeme ağırlığı azaltarak performans, yük kapasitesi ve yakıt tasarrufunu artırmış, korozyona dayanıklılığı ile uzun servis ömrü sağmış ve bakım masraflarını azaltmış, herhangi bir tehditi farketmeyi kolaylaştırmış, balistik koruma sağlamış, yüksek yalıtım kabiliyeti ile makine titreşimi ve sesini minimuma indirmiş, aynı zamanda manyetik ve ısı yalıtım kabiliyeti ile farkedilmeyi ve güdümlü mermilerle vurulmayı zorlaştırmıştır. tün tekne dnv(det norske veritas) sertifikası kriterlerine uygun inşa edilmiştir ve tüm mrtp serisi tekneler dnv sertifikası sahibidir. Kaptan kabini ve iç tasarım, ağır denizlerde uzun kullanımlar sırasında mürettebata minumum yorgunluk ve maksimum konfor sağlamak amacıyla sae ergonomik tavsiyeleri doğrultusunda dizayn edilmiştir.
mekanik bileşenler yoğun profesyonel kullanım göz önünde tutularak seçilmiştir. çok yüksek performans gereksinimlerine rağmen mekanik parçalar yüksek derecede güvenilirliğe sahiptir. teknenin hareketi iki adet mtu 12v183 te193ecu dizel motor, twin disc arneson surface drives (asd12 b1l) ve rolla surface piercing uskurlarla sağlanmaktadır. hız gereksinimlerine göre mrtp15 en iyi fiyat/performans oranını sağlamak amacıyla farklı bileşenlerle donatılabilir. ayrıca platform farklı operason gereksinimleri için arama-kurtama techisatı, multi sensor gözetim kiti, çoklu silah yuvaları, özel operasyon birimleri için deniz nakil parçalarıyla donatılabilir.
Bugünlerde Sualtı Taaruz Timleri (SAT) için inşa edilen MRTP-24 botlarını teslime başladılar.

10_mrtp_24.png
 

Bu konuyu görüntüleyen kullanıcılar

Geri
Üst Alt