Jant Rot-Balans Ayarını Doğrudan Etkiler mi ?

Samurai Çevrimdışı

Samurai 

Moderatör
3 Ağu 2021
2,924
40
Arabayı ilk aldığım yıllarda rot balans ayarı mükemmel derecede iyiydi, 180 km hızla giderken bile zerre titreşim vermiyordu içeri. Fakat 4-5 yıl sonra ne olduysa bir türlü aynı verimi alamadım. Bu süreçte lastik değişimi oldu ve evime çok uzak olduğu için rot-balans ayarını yaptırdığım yeri değiştirdim.

Michelin lastikler varken her şey mükemmeldi fakat aynı tadı Bridgestone vermedi. Bizimkiler sorunun rot-balansçıdan kaynaklandığını düşünse de ben jantlardan şüpheleniyorum. Arabanın üzerinde fabrika çıkışı orijinal çelik jant var. 150.000 km'ye geldiği için zamanla jantların aşındığını düşünüyorum. Sizce bununla bir alakası var mı ? Yapay zeka da bunu destekleyici cevaplar verdi 🙂

30 mm Eibach yay + 16'' çelik jant + lastik almayı düşünüyorum. Bir de gerekirse Sachs marka spor amortisör. Araç 2009 model Peugeot 207 1.6 HDI 90 HP. Orijinal ölçüleri 185/65/R15.
 
Salih445 Çevrimdışı

Salih445 

Süper Üye
21 Mar 2021
859
Ben yapay zekaya şu sıralar kendimi dahi olmadığıma ikna etmeye çalışıyorum, hatta buna dair videolar çıktı karşıma herkese bi yağ çekmeye başlamış bu yapay zekalar ne deseniz ikiletmiyor :sirit

Evet janttan balans bozulur.

Bizim araç sol önden darbe yemiş biz almadan hemen önce, sol ön teker rot ayarı darbeden bozuktu, o kısımdaki jantta da balans 100% tutmuyor.

Eğer lastik yanağı inceyse sert çukur bile jantın balansını bozabiliyor.

Yalnız bunu lastikçiler jantı makineye bağlayıp kurşun çakarken anlayabiliyor, çok bozuksa makinede de sürekli kurşunlansa bile düzelmiyor.

Bizim araçta 250bin km de kara jant (sac/demir) var.

Bristone da çok güzel lastik markası ondan şüphe duyulacak bir durum yok.

Şöyle bir dipnot geçeyim, jantın arasına sıkışan bi avuç çamur bile balansını bozuyor.

Rot-balansçılar arabanın rot ve camber ayarına bakıyor, lastikçiler de jant lastiğin balans ayarına bakıyor. Rot balansçıdan çıkınca araçta sağa sola çekme olursa ayarı iyi yapamamıştır, lastikçiden çıkınca titreşim olursa da balansı iyi ayarlayamamıştır
 
A Çevrimdışı

aeronics 

Süper Üye
15 Kas 2020
623
45
Öncelikle balans ayarı ile rot ayarı birbirinden çok farklı ayarlardır. İkisi de lastiklerle ilgili gözükse de rot ayarı aslen aracın süspansiyon elemanları üzerinde yapılan bir ayardır. Rot ayarı ile aslında aracın kamber/kaster/toe açıları ayarlanır. Kabaca 4 lastiğin aynı doğrultuda ve birbirine paralel olarak ayarlanmasıdır. Böylelikle lastikler yere düz bir şekilde basacak ve lastik yüzeyi homojen olarak aşınacaktır. Aracın seyir halinde sağa ya da sola çekmesi rot ayarının düzgün olmadığının göstergesidir. Tekerlek rulmanlarının daha kısa sürede bozulmasına neden olduğu gibi güvenlik riskine de neden olur. Bu ayar için araç komple bir istasyon üzerine alınır ve ve ayarlanır. Bu istasyon da pahalı bir istasyondur. Bu ayarı mekanikçi yapabilir, lastikçi yapamaz. Aşağıdaki görsel rot ayarını kontrol eden istasyona aittir.

balans-ayari.jpg


Balans ayarı ise jant ve lastik ikilisinin (bu ikiliye tekerlek diyeceğim) dengeli hale getirilmesi işlemidir. Lastikçi tarafından yapılır. Her tekerlek kendi başına ayarlanır. Gerek lastik, gerekse de jantlar üretim yöntemlerinden dolayı %100 dengeli üretilemez. Bu dengesizlik sac ve eski jantlarda daha fazla iken günümüz döküm jantlarda çok daha azdır. Aynı durum lastikler için de geçerlidir. Bu iki dengesiz ürünü birleştirdiğimizde yine dengesiz bir yapı ortaya çıkar. Bu sisteme jant içine yapıştırılan karşıt ağırlık takılmak suretiyle dengeli bir hale getirilir. Bundan dolayı lastik patladığında ya da aynı lastik janttan sökülüp yeniden takılsa dahi balans ayarı bozulur ve bu tekerleğin yeniden balans ayarının yapılması gerekir. Direksiyondaki titreşim balans ayarının bozukluğuna dair bir işarettir. Aşağıdaki görsel balans ayarının yapıldığı aletttir.

balans_ayari-1024x925-1.jpg
 
Sota Çevrimdışı

Sota 

Root
6 Mar 2016
21,502
Seyir halinde araç titremesi Lastik, Jant, Aks, Disk kaynaklı olabilir. Tekerlerini balans yaptırdığın halde hala titreme devam ediyorsa sorunu çözmek biraz külfetli olabilir.

Ucuza halledelim dersen de seyyar balans cihazını iyi kullanan bir usta bul (lastiklerin anasını ağlatmaması için) güzel balans yaptır. Aracın Tren gibi gittiğini göreceksin.
 
Samurai Çevrimdışı

Samurai 

Moderatör
3 Ağu 2021
2,924
40
Ben yapay zekaya şu sıralar kendimi dahi olmadığıma ikna etmeye çalışıyorum, hatta buna dair videolar çıktı karşıma herkese bi yağ çekmeye başlamış bu yapay zekalar ne deseniz ikiletmiyor :sirit

Evet janttan balans bozulur.

Bizim araç sol önden darbe yemiş biz almadan hemen önce, sol ön teker rot ayarı darbeden bozuktu, o kısımdaki jantta da balans 100% tutmuyor.

Eğer lastik yanağı inceyse sert çukur bile jantın balansını bozabiliyor.

Yalnız bunu lastikçiler jantı makineye bağlayıp kurşun çakarken anlayabiliyor, çok bozuksa makinede de sürekli kurşunlansa bile düzelmiyor.

Bizim araçta 250bin km de kara jant (sac/demir) var.

Bristone da çok güzel lastik markası ondan şüphe duyulacak bir durum yok.

Şöyle bir dipnot geçeyim, jantın arasına sıkışan bi avuç çamur bile balansını bozuyor.

Rot-balansçılar arabanın rot ve camber ayarına bakıyor, lastikçiler de jant lastiğin balans ayarına bakıyor. Rot balansçıdan çıkınca araçta sağa sola çekme olursa ayarı iyi yapamamıştır, lastikçiden çıkınca titreşim olursa da balansı iyi ayarlayamamıştır
Sağa sola çekme olmuyor ama yüksek hızlarda titreme oluyor.
 
Samurai Çevrimdışı

Samurai 

Moderatör
3 Ağu 2021
2,924
40
Seyir halinde araç titremesi Lastik, Jant, Aks, Disk kaynaklı olabilir. Tekerlerini balans yaptırdığın halde hala titreme devam ediyorsa sorunu çözmek biraz külfetli olabilir.

Ucuza halledelim dersen de seyyar balans cihazını iyi kullanan bir usta bul (lastiklerin anasını ağlatmaması için) güzel balans yaptır. Aracın Tren gibi gittiğini göreceksin.
Peki sence jantı değiştirmeye gerek var mı veya faydası olur mu ? Sonuçta 16 yıllık araba, mutlaka aşınma ve deformasyon olmuştur.
 
Samurai Çevrimdışı

Samurai 

Moderatör
3 Ağu 2021
2,924
40
Öncelikle balans ayarı ile rot ayarı birbirinden çok farklı ayarlardır. İkisi de lastiklerle ilgili gözükse de rot ayarı aslen aracın süspansiyon elemanları üzerinde yapılan bir ayardır. Rot ayarı ile aslında aracın kamber/kaster/toe açıları ayarlanır. Kabaca 4 lastiğin aynı doğrultuda ve birbirine paralel olarak ayarlanmasıdır. Böylelikle lastikler yere düz bir şekilde basacak ve lastik yüzeyi homojen olarak aşınacaktır. Aracın seyir halinde sağa ya da sola çekmesi rot ayarının düzgün olmadığının göstergesidir. Tekerlek rulmanlarının daha kısa sürede bozulmasına neden olduğu gibi güvenlik riskine de neden olur. Bu ayar için araç komple bir istasyon üzerine alınır ve ve ayarlanır. Bu istasyon da pahalı bir istasyondur. Bu ayarı mekanikçi yapabilir, lastikçi yapamaz. Aşağıdaki görsel rot ayarını kontrol eden istasyona aittir.

balans-ayari.jpg


Balans ayarı ise jant ve lastik ikilisinin (bu ikiliye tekerlek diyeceğim) dengeli hale getirilmesi işlemidir. Lastikçi tarafından yapılır. Her tekerlek kendi başına ayarlanır. Gerek lastik, gerekse de jantlar üretim yöntemlerinden dolayı %100 dengeli üretilemez. Bu dengesizlik sac ve eski jantlarda daha fazla iken günümüz döküm jantlarda çok daha azdır. Aynı durum lastikler için de geçerlidir. Bu iki dengesiz ürünü birleştirdiğimizde yine dengesiz bir yapı ortaya çıkar. Bu sisteme jant içine yapıştırılan karşıt ağırlık takılmak suretiyle dengeli bir hale getirilir. Bundan dolayı lastik patladığında ya da aynı lastik janttan sökülüp yeniden takılsa dahi balans ayarı bozulur ve bu tekerleğin yeniden balans ayarının yapılması gerekir. Direksiyondaki titreşim balans ayarının bozukluğuna dair bir işarettir. Aşağıdaki görsel balans ayarının yapıldığı aletttir.
İlk tekerlek değişimi ve rot-balans ayarını yaptırdığım yer profesyoneldi ve aynı 1. görseldeki gibi platforma çıkarmışlardı aracı. Tam hatırlamıyorum ama o zaman bana aracın sol tarafında bir sıkıntı/dengesizlik olduğunu, onu ayarladığını ve bunu herkesin fark edemeyeceğini söylemişlerdi. Gerçekten de oradan aldığım randımanı başka hiçbir rot-balans/lastikçiden alamadım.
 
A Çevrimdışı

aeronics 

Süper Üye
15 Kas 2020
623
45
Peki sence jantı değiştirmeye gerek var mı veya faydası olur mu ? Sonuçta 16 yıllık araba, mutlaka aşınma ve deformasyon olmuştur.
Jant aşınmaz. Tabii ki aşınır ama bu yok denecek kadar az bir durumdur. Çukura girmek ama jantı deforme edebilir. Deformasyonun düzeltilmesi de jantın yapısıyla ilgili. Döküm jant ise düzeltmeye gelmez. Düzeltilir mi düzeltilir ama güvenli olmaz. Sac jant ise çekiçle düzeltilir. Zaten lastik takıldıktan sonra balans işleminde karşıt ağırlık takarak o dengesizlik düzeltilmiş olacak.
 
A Çevrimdışı

aeronics 

Süper Üye
15 Kas 2020
623
45
İlk tekerlek değişimi ve rot-balans ayarını yaptırdığım yer profesyoneldi ve aynı 1. görseldeki gibi platforma çıkarmışlardı aracı. Tam hatırlamıyorum ama o zaman bana aracın sol tarafında bir sıkıntı/dengesizlik olduğunu, onu ayarladığını ve bunu herkesin fark edemeyeceğini söylemişlerdi. Gerçekten de oradan aldığım randımanı başka hiçbir rot-balans/lastikçiden alamadım.

Rot ayarını yapan o aletlerin yenileri lazer ile o lastiklerin açılarını kontrol ettiğinden çok hassas çalışabiliyorlar. Herkesin fark edemeyeceğini söylemeleri biraz iddaalı olmuş. Sonuçta bu tanrı vergisi bir yetenekle yapılmıyor. İstasyona çıkartıp tekerlek göbeklerine aparatları taktıktan sonra hangi tekerlekte ne sorun var alet döküyor zaten. Biraz alet işler el övünür durumu anlayacağınız.

Rot ayarını en çok bozan şeylerden biri kasis ve çukurlardır. Eğer çok çukurlu ve kasisli bir yolda kullaıyorsanız aracınızı rot ayarınız da o hızla bozulur. Bir de göz ardı edilen şöyle bir durum vardır bir çok kişi tarafından. Mesela aracınızın ön veya arka takımlarında kullanıma bağlı boşluklar oldu ve parça değişimi yapıldı. Rot ayarının kontrol eidilmesi ve gerekiyorsa yeniden yapılması gerekir ancak bunu kullanıcıların çok büyük bir kısmı yaptırmaz.
 
Son düzenleme:
Geri
Üst Alt